Zaloguj się

WIEDZA

Automaty paczkowe i decentralizacja dostaw

Z badania „E-commerce w Polsce” przygotowanego przez Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że już 77% internautów dokonuje zakupów online, a dla niemal połowy z nich preferowaną formą dostawy są automaty paczkowe. W tym rosnącym trendzie odbioru bezkontaktowego i samoobsługowego warto dostrzec nie tylko wygodę użytkownika, ale także głębsze zmiany w strukturze logistyki miejskiej oraz roli ostatniej mili w całym łańcuchu dostaw.

Monitorowanie produkcji poprzez wskaźnik efektywności – praktyczny poradnik dla firm przemysłowych

W świecie nowoczesnej produkcji nie ma miejsca na domysły – liczą się dane, precyzja i szybkie decyzje. Dlatego coraz więcej firm stawia na monitorowanie produkcji poprzez wskaźnik efektywności, który pozwala nie tylko kontrolować wydajność maszyn, ale też realnie wpływać na optymalizację procesów i redukcję kosztów. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest wskaźnik OEE, jak go skutecznie wdrożyć oraz dlaczego stał się on fundamentem nowoczesnego zarządzania produkcją. Dowiesz się również, jak dzięki analizie danych i integracji systemów zyskać pełną kontrolę nad procesami i zbudować trwałą przewagę konkurencyjną.

Przyspieszenie rozwoju transportu niskoemisyjnego w Europie

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Czy outsourcing pracowników wspiera logistykę?

W ostatnich miesiącach, w dyskusji publicznej coraz częściej powraca temat bezpieczeństwa i stabilności polskiego rynku pracy. Nie brakuje głosów, że konieczne są nowe modele pracy oraz kontrola nad tym, kto realizuje kluczowe zadania w sektorach takich jak logistyka, produkcja czy usługi. W tej debacie często pomija się fakt, że fundamentem bezpieczeństwa i jakości pracy jest przede wszystkim sposób organizacji procesów, ich transparentność i zgodność z obowiązującymi przepisami. Jakie modele zatrudniania kształtuje obecny rynek pracy i jak je w pełni wykorzystać? Odpowiada Grupa Opteamic, kompleksowy dostawca outsourcingu procesowego.

Niskoemisyjny transport profili aluminiowych elektryczną ciężarówką

Rohlig SUUS Logistics realizuje dla Grupy Kęty S.A. codzienne dostawy profili aluminiowych pomiędzy zakładami produkcyjnymi w Kętach oraz Bielsku-Białej. W operacjach wykorzystywana jest elektryczna ciężarówka – eActros 300. Rozwiązanie to pozwala na redukcję emisji CO2 o 53%, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej efektywności operacyjnej. Projekt wpisuje się w strategie ESG zarówno SUUSa, jak i Grupy Kęty S.A.

Bezpieczeństwo systemów IT w logistyce – VPN, antywirusy i inne rozwiązania

Sektor logistyczny znajduje się obecnie w centrum rewolucji cyfrowej, która fundamentalnie zmienia sposób zarządzania łańcuchami dostaw, magazynowania oraz transportu towarów. Wartość globalnego rynku cyberbezpieczeństwa w logistyce została wyceniona na 7,25 miliarda dolarów w 2023 roku i przewiduje się jej wzrost z tempem CAGR przekraczającym 10% w latach 2024–2032. Alternatywne prognozy wskazują na jeszcze wyższe tempo wzrostu, szacując wartość rynku na 8,44 miliarda dolarów w 2024 roku z przewidywanym CAGR na poziomie 12,1%, co może doprowadzić do osiągnięcia wartości 37,26 miliarda dolarów. Ta dynamika wzrostu odzwierciedla rosnące znaczenie cyberbezpieczeństwa w obliczu intensyfikacji zagrożeń cybernetycznych skierowanych przeciwko infrastrukturze logistycznej. Według Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Stanów Zjednoczonych, incydenty cybernetyczne w sektorze transportu i logistyki wzrosły o 50% w okresie od 2020 do 2023 roku. Jednocześnie badania przeprowadzone przez uniwersytet Stenden University of Applied Sciences w Holandii wykazały, że branża żeglugowa doświadczyła co najmniej 64 ataków cybernetycznych w 2023 roku, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z zaledwie trzema atakami w 2013 roku i brakiem ataków w 2003 roku. Te statystyki podkreślają pilną potrzebę implementacji kompleksowych rozwiązań bezpieczeństwa IT w logistyce, obejmujących zaawansowane sieci VPN, systemy antywirusowe oraz zintegrowane platformy ochrony przed zagrożeniami.

Podsumowanie projektu „Cyfrowe bliźniaki procesów - wykorzystanie nauki w praktyce”

Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny zakończył realizację projektu popularyzacyjnego „Cyfrowe bliźniaki procesów – Wykorzystanie nauki w praktyce (biznesowej, naukowej, akademickiej)” dofinansowanego ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II”. Nie tylko przybliżył on uczestnikom nowoczesne technologie cyfrowe, ale także umożliwił praktyczne poznanie metod modelowania procesów biznesowych oraz przeznaczonych do tego celu narzędzi. Przedstawiono także teoretyczne i praktyczne zagadnienia związane z wykorzystaniem cyfrowych bliźniaków (ang. digital twins), a w szczególności cyfrowych bliźniaków procesów, czyli rozwiązań, które wciąż zyskują na znaczeniu w dobie transformacji cyfrowej.

Dlaczego elektryczny wózek widłowy to najlepszy wybór dla nowoczesnych firm logistycznych i produkcyjnych?

Magazyny, centra dystrybucyjne i zakłady produkcyjne nie mają dziś marginesu błędu. W dobie globalizacji, presji czasowej i rosnących kosztów operacyjnych, konieczne jest korzystanie w nich z rozwiązań, które gwarantują precyzję, przewidywalność oraz minimalizację strat. W tym kontekście wózek widłowy elektryczny zyskał status niezbędnego elementu infrastruktury transportu wewnętrznego. Decyzja o jego wdrożeniu nie wynika z mody, lecz z chłodnej kalkulacji opłacalności i zgodności z przyszłymi wymogami środowiskowymi.

Nowe pomysły UE na e-commerce z Chin szansą dla logistyki kontraktowej

Parlament Europejski chce, aby każda paczka e-commerce importowana spoza Unii była obciążana opłatą manipulacyjną wynoszącą 0,5 euro, ale tylko w scenariuszu, kiedy najpierw trafi do centrum konsolidacji i stamtąd zostanie wysłana do konsumenta. W innym przypadku wysokość daniny wyniesie 2 euro. To niepowtarzalna okazja dla sektora logistyki kontraktowej, który mógłby zarządzać taką konsolidacją oraz dostawami w imieniu platform sprzedażowych pochodzących głównie z Chin. Te z pewnością potrzebują dostępu do europejskich konsumentów, choć sama Unia dąży do ograniczenia napływu zakupów internetowych z Państwa Środka, mimo że generują one wzrosty, również w logistyce dla e-commerce.

Subskrybuj to źródło RSS