Zaloguj się

EKSPERT RADZI

Czy "potwierdzony zgodnie" list przewozowy oznacza, że przewoźnik zawsze uwolni się od odpowiedzialności za szkodę?

W praktyce rozpatrywania reklamacji przewozowych często spotyka się takie podejście przewoźników, że oddalają oni reklamacje dotyczące uszkodzeń przesyłki wskazując na to, że list przewozowy został "zgodnie potwierdzony". Fakt "zgodnego potwierdzenia" listu przewozowego, czyli podpisania go przez odbiorcę bez zastrzeżeń, ma według przewoźników sprawić, że szkoda znika jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, a oni mogą spać spokojnie niezależnie od tego jak obchodzili się z taką przesyłką podczas przewozu. Czy brak zastrzeżeń w liście przewozowym rzeczywiście powoduje, że przewoźnik nie poniesie odpowiedzialności za szkodę?

Ujawnianie ofert na giełdzie transportowej przez byłego pracownika

Trójka pracowników pewnej firmy odeszła z pracy. Złożyli wypowiedzenie 3 miesiące wcześniej, a szef zgodził się zwolnić ich ze świadczenia pracy. Okazało się, ze ten czas pracownicy wykorzystali na kontaktowanie się z klientami firmy i publikowanie na giełdzie transportowej ofert, które otrzymała firma, z której odeszli. Pracownicy nie mają podpisanej umowy o zakazie konkurencji. Co można z tym zrobić?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy świadczeniu usług transportowych?

Właściciel firmy transportowej, która świadczy usługi przewozu na terenie naszego kraju, rozlicza się z urzędem skarbowym w systemie miesięcznym. Ostatnią fakturę za wykonaną przez siebie usługę transportową wystawił w dniu 6 grudnia, dzień po wykonaniu przewozu z miejsca załadunku w Strykowie do Olsztyna. Płatność za fakturę została uregulowana przez klienta 23 grudnia 2016 r. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy i kiedy właściciel firmy transportowej powinien tę fakturę ująć w rozliczeniu podatkowym?

Jaką odpowiedzialność ponosi przewoźnik, gdy jednemu odbiorcy dostarczył nadmiarową przesyłkę, a u drugiego odbiorcy wystąpił ubytek?

Jako przewoźnik otrzymaliśmy roszczenie dotyczące braku jednej palety. Był to przewóz krajowy. Od jednego nadawcy odebraliśmy dwie przesyłki. Po przewiezieniu na terminal przeładunkowy przesyłki miały zostać rozesłane za jednym listem przewozowym do Gdańska do firmy X – 4 palety, za drugim listem do Olsztyna do firmy Y – 5 palet. W Gdańsku terminal stwierdził brak jednej palety i odbiorca X odebrał tylko 3 palety. W Olsztynie odbiorca Y odebrał 5 palet, ale na magazynie w Olsztynie znaleziono jeszcze jedną paletę dla tego odbiorcy Y. Ostatecznie odbiorca Y odebrał też tę szóstą paletę. Żaden z odbiorców nie przyznaje się jednak, że ma więcej palet niż powinien. Nadawca złożył reklamację na brakującą paletę dla odbiorcy X w Gdańsku. Jak odpowiedzieć na taką reklamację?

Jaką wartość brać pod uwagę przy obliczaniu odszkodowania za szkodę w towarze?

Jaka wartość produktu powinna być przedmiotem roszczenia reklamacyjnego klienta w przypadku uszkodzenia produktu - czy wartość, po której klient zakupił produkt będący przedmiotem reklamacji czy wartość, po której ten produkt sprzedaje?

Braki w dokumentacji towarzyszącej towarowi – kto ponosi odpowiedzialność

Pojazd przewożący ładunek został zatrzymany z uwagi na to, że nie towarzyszyły mu właściwe dokumenty - w tym konkretnym przypadku wiózł tytoń, który okazał się podlegać opodatkowaniu. Dodatkowo na pozostałej przestrzeni ładunkowej przewoźnik wiózł towar od innej firmy. Ostatecznie przewoźnik musiał wynająć pojazd zastępczy, by transport został dowieziony do celu - dojechał jednak spóźniony. Kto będzie właściwą stroną w tym postępowaniu i będzie odpowiadał za szkody wywołane brakiem odpowiedniej dokumentacji i opóźnieniem? Zleceniodawca (firma spedycyjna) czy właściciel towaru zlecający transport spedycji?

Subskrybuj to źródło RSS