Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Zrównoważony rozwój w zarządzaniu łańcuchem dostaw

W ostatnim czasie zrównoważony rozwój (sustainable development) stał się światowym trendem społeczno-ekonomicznym. Wiele przedsiębiorstw w Niemczech podjęło się wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju, jako ważnej części zarządzania łańcuchem dostaw (Supply Chain Management - SCM). Ta nowa orientacja zarządzania w Supply Chain pomaga w planowaniu przyszłości oraz kształtowaniu kierunków rozwoju danej firmy.

Dostawa ciepła ważnym elementem logistyki miejskiej

Logistyka miejska obejmuje zarówno obszary transportu komunikacji miejskiej jak i składowania i utylizacji odpadów, czy też dostarczania energii elektrycznej, wody, gazu, ciepła, jak i zarządzania gospodarką wodno-ściekową. Jest pojęciem stosunkowo nowym, mimo iż zajmuje się rozwiązywaniem problemów powstałych od zarania dziejów.

Koncepcja zastosowania lean w transporcie wewnętrznym małych przedsiębiorstw

W dzisiejszych czasach tylko przedsiębiorstwa, które są prawidłowo zorganizowane i potrafią elastycznie dostosowywać się do wymagań rynku, mogą sprostać konkurencji i działać. Wykorzystanie nowoczesnych metod zarządzania pozwala optymalizować te procesy logistyczne, które są szczególnie istotne z punktu widzenia działalności firmy - transportowe.

Logistyka obronności

Zmiana jest nieodłączną cechą współczesności we wszystkich sferach funkcjonowania ludzkości. Logistyka będąc częścią teorii i praktyki ludzkiego działania odpowiada na te zmiany odpowiednio modyfikując swój obszar odpowiedzialności. Modyfikacja pola działania logistyki obejmuje zmiany będące wynikiem postępu technicznego, technologicznego, społecznego, ekonomicznego itp. - zmiany w tym przypadku mają charakter następczy.

Wybrane aspekty logistyki zwrotnej

Wymogi współczesnej cywilizacji sprawiły, iż obecne społeczeństwo produkuje coraz więcej dóbr materialnych zaspokajających różne potrzeby. Konsekwencją tych działań jest m.in. ogromna ilość odpadów powstających zarówno w trakcie wytwarzania tych dóbr, jak i po ich zużytkowaniu. Odpady te stały się nieodłącznym czynnikiem bytowej i gospodarczej działalności człowieka, a w miarę rozwoju technologicznego zmienia się ich różnorodność oraz właściwości.

Logistyczna obsługa klienta czynnikiem sukcesu przedsiębiorstwa

W czasach intensywnej konkurencji pozyskiwanie nowych klientów jest niezwykle trudne. Dlatego tak istotna jest dbałość o utrzymanie tych, z którymi przedsiębiorstwo już współpracuje. Nie ma wątpliwości co do tego, że kluczem do satysfakcji, a z biegiem lat lojalności nabywców jest obsługa. J.J. Coyle, E.J. Bardi i C.J.Langley określają obsługę klienta jako "paliwo, które napędza silnik łańcucha logistycznego". Z kolei D.M. Lambert, M.C. Cooper i J.D. Pagh kwalifikują zarządzanie obsługą klienta do jednego z ośmiu kluczowych procesów, które stanowią sedno zarządzania łańcuchem dostaw.

Analiza funkcjonowania przedsiębiorstwa dystrybucyjnego a podjęcie decyzji o otwarciu nowego kanału dystrybucji

Łańcuch dostaw można zdefiniować jako zintegrowany proces, wewnątrz którego różne przedsiębiorstwa współpracują ze sobą, by dostarczyć wyroby gotowe do klienta. Wewnątrz łańcucha dostaw można wyróżnić kilka grup przedsiębiorstw. Pierwszą z takich grup są dostawcy materiałów, odpowiedzialni za dostarczanie odpowiednich i we właściwym czasie materiałów koniecznych do wytworzenia wyrobu gotowego. Drugą grupą są producenci, czyli podmioty odpowiedzialne za wytworzenie wyrobu gotowego.

Wskaźniki logistyczne w przedsiębiorstwach działających w Polsce w 2016 roku

Logistyka stanowi bardzo istotny sektor gospodarki Polskiej. Szacuje się że udział logistyki w PKB Polski wynosi około 10%. Wynika stąd konieczność stałego monitoringu i badań tego sektora gospodarki. Instytut Logistyki i Magazynowania od lat prowadzi badania dotyczące jakości logistyki w Polsce. Nadrzędnym celem tych badań, jest ocena stanu logistyki w naszym kraju. Należy podkreślić, że problemy metodologiczne, związane z badaniami stanu logistyki w Polsce wynikają z szerokiego zakresu tego zagadnienia. Nie wchodząc w głębsze rozważania teoretyczne wystarczy wskazać, że z jednej strony logistyka stanowi jeden z podstawowych sektorów gospodarki, a z drugiej logistyka rozumiana jest jako istotny element strategii rozwoju przedsiębiorstwa.

Subskrybuj to źródło RSS