Rozważania dotyczące istoty funkcjonowania strumieni materialnych i niematerialnych w łańcuchu logistycznym są zawsze nacechowane subiektywnym spojrzeniem badacza, jego miejscem (punktem) z którego prowadzi obserwacje, dokładnością narzędzi badawczych oraz doświadczeniem własnym. Nowe trendy w logistyce i nowe obszary odpowiedzialności logistyków są niewątpliwie wyzwaniem w nauce i praktyce.
Gospodarka odpadami jest jednym z najpoważniejszych problemów współczesnej cywilizacji w dziedzinie ochrony środowiska. Wraz z rozwojem gospodarczym i technicznym człowiek stał się największym producentem odpadów w przyrodzie. Dotyczy to zarówno odpadów komunalnych jak i przemysłowych.
Norma ISO 28000:2007 posiada liczne podobieństwa do innych systemów zarządzania jak np.: Systemu zarządzania jakością ISO 9001:2009, zbudowana jest na bazie normy ISO 14001:2004 (System zarządzania środowiskowego). Widoczne są w niej również elementy systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji opartego na wymaganiach normy ISO 27001:2005.
Celem publikacji jest wykazanie znaczenia centrów logistycznych (CL) dla rozwoju funkcji logistyczno-dystrybucyjnej portów morskich jak i generowania przez nie wysokiej logistycznej wartości dodanej (VAL). Funkcjonujące w literaturze przedmiotu oraz w praktyce pojęcie "centrum logistyczne" jest terminem elastycznym, stosowanym dla wielu rodzajów działalności, wielkości i obszaru oddziaływania aktywności gospodarczej, jak i konfiguracji układu transportowego.
Logistyka morska jest relatywnie nowym i rozwijającym się obszarem aplikacyjnym logistyki w odniesieniu do lądowo-morskich łańcuchów dostaw z ich uwarunkowaniami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Celem opracowania jest przedstawienie możliwości wykorzystania outsourcingu w rozwiązywaniu problemów logistyki morskiej i morskiego operatora logistycznego.
System zarządzania bezpieczeństwem łańcucha dostaw należy do stosunkowo "młodej" grupy systemów zarządzania. Może być on wdrażany zarówno w małych przedsiębiorstwach jak i korporacjach międzynarodowych. Jego zastosowanie jest możliwe wszędzie tam gdzie przede wszystkim wymagania kontrahentów oraz złożoność procesów operacyjnych regulują potrzebę wdrożenia odpowiednich mechanizmów bezpieczeństwa systemu dostaw.