Na ogół, punktem wyjścia wszelkich rozważań są potrzeby człowieka, a ich zaspokajanie ma swoje źródło w działaniu (czynności). Zarówno zaspokajanie potrzeb materialnych, jak i pozamaterialnych - co jest szczególnie uwypuklane w ostatnich 10-leciach - powoduje odwieczne zainteresowanie cechami i właściwościami rzeczy i osób. Ta ostatnia kolejność nie jest przypadkowa, gdyż dotychczas zwracano uwagę głównie na wytwarzanie i zaspokajanie materialnych potrzeb człowieka.
Obecnie w obszarze funkcjonowania firm produkcyjnych występuje bardzo duża konkurencja związana z nasyceniem rynku. Przedsiębiorstwa, które chcą należeć do czołówki, nie mogą już polegać tylko i wyłącznie na dobrym produkcie i sprawnie działającej sprzedaży, ale muszą również koncentrować się na zrównoważonym rozwoju we wszystkich pozostałych aspektach dotyczących ich działalności. Tylko doskonale funkcjonujące w każdej dziedzinie organizacje są dziś w stanie konkurować z liderami rynku.
Obecnie często jeszcze spotykamy się z problemem właściwego ulokowania obszarów obsługi klienta. Obsługa klienta to aktualnie podstawowe pojęcie dla marketingu i logistyki. Jednak nie zawsze tak było. Do niedawna obsługa klienta była kojarzona głównie z marketingiem. Wynika to z definicji marketingu jako zarządzanie czterema "P". W praktyce jednak był on kojarzony jedynie z trzema "P"- produktem, ceną i promocją. Czwarty element - miejsce - rzadko uważano za istotny w głównym nurcie marketingu (obecnie obowiązuje koncepcja "7P").
1. Problemy operatorów logistycznych
Dynamiczny rozwój logistyki oraz łańcuchów dostaw wymaga naukowego wsparcia w wielu procesach. Dotyczy to zwłaszcza poszukiwania optymalnych rozwiązań w metodach ilościowych wspomagających procesy podejmowania decyzji w tych obszarach, które decydują o jakości obsługi szeroko rozumianego klienta.
Komisjonowanie i wydawanie materiałów zgodnie ze zleceniami klientów jest podstawowym procesem wpływającym na jakość usług w magazynie dystrybucyjnym. Jednym z kryteriów oceny jakości jest czas realizacji zleceń.
Właściwe przeprowadzenie badań statków powietrznych (SP) warunkuje zapewnienie ich niezawodności i bezpieczeństwa eksploatacji. Celem badań jest więc potwierdzenie: parametrów fizycznych i funkcjonalnych SP w aspekcie obsługiwalności, nieuszkadzalności, poprawności zaprojektowanych rozwiązań konstrukcyjnych, własności pilotażowych i eksploatacyjnych, poprawności pracy nowo zabudowanych urządzeń i instalacji, w tym zestawów wyposażenia indywidualnego i grupowego SP, zgodności charakterystyk prototypu z wymaganiami oraz określenie możliwości wdrożenia do produkcji seryjnej, zgodności SP i wyposażenia z wymaganiami dokumentacji technicznej, przepisów budowy SP, norm oraz wymagań klienta.