Technologie radiowe w nowoczesnych magazynach: rewolucja bez kabli
Magazyny kojarzyły się kiedyś z wielkimi halami wypełnionymi rzędami regałów i ciężką fizyczną pracą. Dziś to zaawansowane technologicznie centra zarządzania logistyką.
Magazyny kojarzyły się kiedyś z wielkimi halami wypełnionymi rzędami regałów i ciężką fizyczną pracą. Dziś to zaawansowane technologicznie centra zarządzania logistyką.
Lotniska regionalne są obecnie dosyć dobrze rozlokowane w całym kraju i mogą służyć lokalnym społecznościom. W wielu miejscach niezbędne są inwestycje w infrastrukturę dojazdową. Trzeba się zastanowić, czy lepsza jest centralizacja, czy bardziej strategiczny jest rozwój regionów. Rozmawiamy z Grzegorzem Polanieckim, prezesem i założycielem polskiej prywatnej linii lotniczej Enter Air.
Transformacja energetyczna w Polsce postępuje, czego dowodem jest coraz większa liczba inwestycji w OZE, w tym m.in. turbiny wiatrowe. To dlatego na polskich drogach można zaobserwować rosnącą liczbę transportów ponadgabarytowych. Jak przygotowywane są tego rodzaju transporty, aby zapewnić pełne bezpieczeństwo i zgodność z rygorystycznymi przepisami?
Odpowiednie regały magazynowe to fundament dobrze funkcjonującego magazynu. To od nich w dużej mierze zależy, jak efektywnie wykorzystasz przestrzeń, jak szybko przebiegną procesy kompletacji, a także jakie będzie bezpieczeństwo i ergonomia pracy. Wybór odpowiedniego systemu składowania to jednak tylko połowa sukcesu — równie istotne jest, od kogo te regały kupisz. Decydując się na inwestycję w regały magazynowe od sprawdzonego producenta, zyskujesz pewność jakości, bezpieczeństwa i długiej żywotności rozwiązania. To decyzja, która w perspektywie lat przekłada się na mniejsze koszty, wyższą efektywność i spokojną pracę bez obaw o awarie.
Koniec każdego roku to czas intensywnych wzrostów sprzedaży, szczególnie w okresach takich jak Black Friday, Mikołajki czy przedświąteczne dni. To także poważne wyzwanie logistyczne, do którego producenci oraz handlowcy przygotowują się już latem. W obliczu rosnących oczekiwań konsumentów, szybkość dostawy stała się kluczowym elementem, który może decydować o wyborze danego sprzedawcy. Raporty wskazują, że 60 proc. polskich konsumentów uznaje czas dostawy za istotny czynnik zakupowy, a firmy, które odpowiednio zarządzają swoimi łańcuchami dostaw, potrafią nie tylko sprostać rosnącemu popytowi, ale i minimalizować koszty. W jaki sposób przedsiębiorstwa mogą zoptymalizować swoje operacje w szczytowych momentach sprzedaży, zarządzając przestrzenią magazynową, zasobami ludzkimi i ryzykiem?
Europa importuje większość kluczowych surowców chemicznych spoza własnych granic. Wynika to z niższych kosztów produkcji oraz dostępności komponentów w Azji i Ameryce Północnej. Sam proces dostaw do europejskich producentów jest jednak niezwykle złożony – obarczony regulacjami, ryzykiem opóźnień i wyzwaniami środowiskowymi.
W transporcie międzynarodowym jedna błędna decyzja może oznaczać dla firmy stratę rzędu dziesiątek tysięcy euro. Błędy proceduralne, nieprawidłowości w przewozie ładunków czy niewłaściwe zabezpieczenie pojazdu nierzadko skutkują dotkliwymi sankcjami finansowymi. Jak ograniczyć ryzyko i jak postępować w przypadku nałożenia kary?
Port w Konstancy, największy terminal morski Rumunii i jeden z najważniejszych portów w regionie Morza Czarnego, w 2024 roku odpowiadał za ponad 96% całkowitego wolumenu obsługiwanego przez rumuńskie porty morskie. Jego pozycję wzmacniają równoległe inwestycje infrastrukturalne przekraczające 250 mln euro, obejmujące rozbudowę nabrzeży, terminali RO‑RO i project cargo oraz modernizację dostępu kolejowego i drogowego. Znaczenie portu dodatkowo wzrosło po zatrzymaniu operacji w ukraińskiej Odessie, która – jako największy terminal nad Morzem Czarnym – przed wybuchem wojny pełniła kluczową rolę w eksporcie i imporcie towarów dla Europy Wschodniej. W obecnym kontekście geopolitycznym Konstanca pozostaje jedynym portem na Morzu Czarnym utrzymującym regularne połączenia z Chinami – najważniejszym partnerem importowym Unii Europejskiej. Są one wprawdzie pośrednie (wymagające przeładunku w innych portach), jednak istotne z punktu widzenia całego regionu. Tylko w 2024 roku chiński eksport do UE przekroczył 500 miliardów euro, a do samej Rumunii trafiły towary o wartości około 7,9 miliarda euro, co czyni Chiny jednym z głównych partnerów importowych tego kraju – tuż obok Niemiec i Włoch.
W branży TSL każdy dzień zwłoki w płatności, potrafi realnie zachwiać płynnością finansową firmy. Niestety, nawet najbardziej rzetelny przewoźnik, czy spedytor może trafić na kontrahenta, który spóźnia się z przelewem lub próbuje uniknąć zapłaty. W takich sytuacjach liczy się nie tylko determinacja w dochodzeniu roszczeń, ale przede wszystkim to, jakie dane i dokumenty mamy w ręku.
Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw przekroczyło 8900 zł brutto, a mediana wynagrodzeń w gospodarce narodowej jest już powyżej 6 800 zł. Wskaźnik wolnych miejsc pracy w logistyce sięga 1,16%. To tylko kilka faktów z najnowszych danych GUS oraz raportu płacowego Gi Pro 2025, który analizuje koszty zatrudnienia a też i wyzwania związane z utrzymaniem ciągłości operacyjnej. W takim otoczeniu outsourcing procesowy zyskuje nowy wymiar – jaki? Komentuje Grupa Opteamic, kompleksowy dostawca outsourcingu procesowego.