Zrównoważony łańcuch wartości w sektorze leśno-drzewnym
Skuteczna transformacja w kierunku bardziej zrównoważonej gospodarki wymaga zastosowania rozwiązań systemowych, pozwalających na holistyczne podejście do projektowania łańcuchów wartości.
Skuteczna transformacja w kierunku bardziej zrównoważonej gospodarki wymaga zastosowania rozwiązań systemowych, pozwalających na holistyczne podejście do projektowania łańcuchów wartości.
W transporcie sytuacja krytyczna. 150 tysięcy kierowców mogłoby znaleźć pracę od ręki. Zachodzi obawa, że nie będzie komu wozić węgla i produktów spożywczych do dyskontów.
Trwa prowadzona od 2018 roku gruntowna modernizacja floty pociągów sieciowych PKP Energetyka. Do 2025 r. 80% floty będzie spełniać najnowocześniejsze standardy, a jej wartość przekroczy pół miliarda złotych.
Według danych z najnowszego raportu firmy Colliers „ExCEEding Borders Small Business Units & Last Mile Logistics Sector in CEE-15”, obejmującego analizę 15 krajów Europy Środkowo Wschodniej, widoczny jest wzrost liczby zapytań o powierzchnie typu SBU (Small Business Units) oraz LML (Last Mile Logistics) - obiekty logistyczne do obsługi ostatniego etapu dostaw. Całkowite zasoby powierzchni SBU/LML w krajach CEE-15 wynoszą ponad 3 mln m kw., ale nie są równomiernie rozłożone.
Ponad połowa wzrostu (54%) będzie pochodzić z trzech kategorii: mody (21 mld zł), elektroniki (19 mld zł) oraz zdrowia i urody (11 mld zł), w sumie mowa o wzroście do 187 mld zł oraz udziału w sprzedaży detalicznej na poziomie 17%, wynika z raportu “Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” opracowanego przez firmę doradztwa strategicznego Strategy& Polska. Autorzy spodziewają się także wzrostu udziału w handlu online dużych platform takich jak Allegro czy Amazon z 45% do ponad 55% w 2027 roku.
W zakładzie przetwórczym Heemskerk, roboty ABB zautomatyzowały kompletację zamówień. Skróciło to czas, jaki świeża żywność spędza w łańcuchu dostaw i jednocześnie wydłużyło okres przydatności do spożycia i zminimalizowało ilość odpadów.
Słabnie globalna sprzedaż i dynamika wzrostu e-commerce, jednocześnie sprzedawcy i dostawcy odziedziczyli pandemiczne nawyki klientów, które zwiększają presję na wydajność łańcucha logistycznego i podnoszą jego koszt. Widać to zwłaszcza w największym na świecie segmencie e-handlu, czyli na rynku mody. Nie chodzi jednak o przyspieszenie dostaw, ale o zagwarantowanie oczekiwanego standardu obsługi zwrotu zamówień. Te mają być bezstresowe, niewymagające kontaktu ze sprzedawcą i koniecznie darmowe, inaczej klient pójdzie do konkurencji. Problem w tym, że realizacja zwrotów jest trudna i obniża marżę.
Wdrożenie modelu Paperless GS1 u Partnerów Fresh Logistics skróciło obsługę przyjęć o 44% i obniżyło jej koszty po stronie odbiorcy o 38%.
W wyniku rosyjskiej inwazji na Ukrainę, kraj, który do tej pory był spichlerzem Europy i znaczącym dostawcą zbóż na rynki światowe, został odcięty od morskiej drogi eksportu towarów i surowców. Główne porty Ukrainy – Odessa i Mariupol zostały zablokowane przez flotę rosyjską. Sytuacja zmusza więc Ukrainę do poszukiwania alternatywnych dróg przewozu, mogących zapewnić ciągłość wymiany handlowej i łańcuchów dostaw zarówno z Europą jak i rynkami azjatyckimi i afrykańskimi, a także nowymi dla Ukrainy rynkami Ameryki Północnej.
Rzeczywistość (po)pandemiczna przyniosła dynamiczne zmiany w branży TSL. Kłopoty z utrzymaniem łańcuchów dostaw w ciągu ostatnich kilkudziesięciu miesięcy, szybsza niż kiedykolwiek zrobotyzowana automatyzacja procesów, rosnący popyt ze strony operatorów logistycznych 3PL, ale także nowe przyzwyczajenia zakupowe doprowadziły do istotnej zmiany trendów w tym sektorze w bardzo krótkim czasie. A to przekłada się na dostępność i rodzaj miejsc pracy. Czy dziś technik logistyk łatwo znajdzie zatrudnienie? Jakie wymagania stawiają pracodawcy przed osobami na to stanowisko?