Zaloguj się

WIEDZA

Cyfrowa transformacja w logistyce - konieczność czy wybór?

Branża logistyczna stoi dziś przed wyjątkowo trudnymi wyzwaniami. Rosnące oczekiwania klientów, globalne zakłócenia w łańcuchach dostaw, presja na skracanie czasu dostaw oraz optymalizację kosztów sprawiają, że dotychczasowe modele działania stają się niewystarczające. Firmy transportowe, spedycyjne i magazynowe muszą dodatkowo sprostać wymogom związanym z cyberbezpieczeństwem, regulacjami prawnymi czy redukcją emisji CO₂ w ramach realizowanych przez firmy strategii ESG. W tym kontekście cyfrowa transformacja przestaje być opcją, a staje się warunkiem utrzymania konkurencyjności.

Personalizacja w logistyce e-commerce – case study FM Logistic i Lindt

Personalizacja produktów coraz częściej wykracza poza branżę odzieżową, jubilerską czy kosmetyczną. Trend dynamicznie rozwija się również w sektorze spożywczym, w którym konsumenci oczekują możliwości tworzenia produktów dopasowanych do indywidualnych preferencji. To wymagające wyzwanie dla producentów, ale też ogromna szansa na budowanie lojalności i wyróżnianie się na rynku. Współpraca FM Logistic z marką Lindt pokazuje, jak precyzyjnie zaprojektowane procesy logistyczne mogą wspierać producenta w realizacji rosnących oczekiwań konsumentów.

Sektor logistyczny wpadł w objęcia geopolityki

Defragmentacja, rekonfiguracja i relokacja to tylko niektóre z haseł trwającej już rewolucji w globalnych łańcuchach dostaw, która bezpośrednio dotyka logistyki, także w Polsce. Świat zmierza w kierunku bliższej współpracy handlowej wewnątrz bloków geopolitycznych, a gospodarki zachodnie chcą uniezależniać się od Chin, przynajmniej w sferze deklaratywnej. Jeszcze nie do końca się to udaje, ale może to i dobrze, ponieważ analizy OECD wskazują, że masowy reshoring kosztowałby świat 18% spadku w handlu i 5% ubytku w PKB.

Przedsiębiorcy w błędnym kole zaległości

Co druga firma spodziewa się wzrostu ryzyka opóźnień w płatnościach, a płynność finansowa kontrahentów wpływa bezpośrednio na aktualną kondycję i przyszły rozwój przedsiębiorstwa. Opóźnienia w zapłacie za wykonaną usługę lub sprzedany towar mogą wstrzymać planowane inwestycje, a nawet utrudnić uregulowanie własnych zobowiązań. Jak wskazują badania Intrum, w związku ze spowolnieniem gospodarczym terminowa zapłata dostawcom stanowi spore wyzwanie dla połowy przedsiębiorców[1]. Choć ryzyko opóźnień ze strony kontrahentów jest wkalkulowane w działalność gospodarczą, właściciele firm mogą je znacząco ograniczyć przy pomocy dostępnych danych i narzędzi.

Jak polski przedsiębiorca z powodzeniem może założyć firmę transportową w Niemczech?

Niemcy, jako największa gospodarka w Europie, a także ze względu na bliskość geograficzną, są interesującą lokalizacją biznesową dla polskich firm transportowych i logistycznych w celu otwarcia nowych rynków zbytu. Jednocześnie Polska od lat znajduje się w pierwszej piątce partnerów handlowych z perspektywy Niemiec. W 2024 roku obrót handlu między oboma krajami wyniósł około 172 miliardów euro.

Jak zmienia się logistyka w erze e-commerce?

Z danych zawartych w raporcie Gemius - „E-commerce w Polsce” - wynika, że aż 79% internautów deklaruje robienie zakupów online. Ten fakt nie tylko obrazuje skalę cyfrowej transformacji w handlu, ale także kładzie fundament pod tezę, że dziś klienci oczekują czegoś więcej niż samej wygody - chcą elastyczności dostosowanej do ich rytmu życia.

Zarządzanie wynagrodzeniami w logistyce: jak uniknąć pułapek i nie przepłacać?

Branża logistyczna stoi dziś przed ogromnymi wyzwaniami kadrowymi. Odpowiednie zarządzanie budżetem płacowym staje się kluczowe nie tylko w kontekście zatrzymywania pracowników, ale także optymalizacji kosztów w warunkach rosnącej presji płacowej. Tymczasem wiele firm nadal popełnia podstawowe błędy w analizie i planowaniu wynagrodzeń - bazując na zbyt ogólnych danych i błędnych założeniach. Jak tego uniknąć?

Transformacja branży logistyki chemicznej według Dachser

Globalna branża chemiczna odpowiada za blisko 6% światowych emisji CO₂ i generuje jedne z najbardziej złożonych łańcuchów dostaw w gospodarce. Transport chemikaliów, w tym substancji niebezpiecznych, stanowi kluczowy element tego ekosystemu, a jego znaczenie rośnie wraz z intensyfikacją wymiany handlowej oraz zaostrzaniem regulacji środowiskowych. Zrównoważona logistyka w sektorze chemicznym nie jest już kwestią wizerunkową – staje się strategicznym imperatywem, obejmującym zarówno redukcję śladu węglowego, jak i zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa operacyjnego.

Kto napędzi e-rewolucję w branży automotive?

Rosnący popyt na pojazdy elektryczne, zaostrzenie regulacji środowiskowych oraz gwałtowny rozwój technologii stawiają sektor motoryzacyjny w obliczu fundamentalnej transformacji. Procesy produkcyjne, projektowe i operacyjne ulegają cyfryzacji oraz elektryfikacji, obejmując cały łańcuch wartości - od R&D po obsługę posprzedażową. Jednak tempo zmian technologicznych wyraźnie wyprzedza zdolność rynku pracy do adaptacji. Coraz więcej firm zmaga się z niedoborem specjalistów od elektromobilności, automatyzacji i ESG, co nie tylko spowalnia rozwój innowacji, ale stanowi poważne ryzyko strategiczne dla konkurencyjności całego ekosystemu automotive. To wszystko rodzi pytanie jak branża poradzi sobie z pogłębiającą się luką kompetencyjną i czy inwestycje w technologie nadążą za inwestycjami w ludzi.

Subskrybuj to źródło RSS