Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Funkcje gospodarcze żeglugi promowej na przykładzie linii promowych z portów Trójmiasta

Wstęp Żegluga promowa jest jednym z rodzajów żeglugi regularnej. Jej specyfiką jest jednoczesny przewóz pasażerów i ładunków tworzących jeden rynek. Morze Bałtyckie stanowi jeden z podstawowych akwenów funkcjonowania żeglugi promowej, która obsługuje pasażerów podróżujących w krótkich i średnich relacjach. Jest także, obok towarowej żeglugi roro, formą transportu ładunków tocznych między krajami położonymi w obrębie Regionu Morza Bałtyckiego. Działalność przewoźników promowych, wysokość przewozów kształtowana jest przez otoczeniem rynkowe. Ich wielkość determinowana jest również przez samych operatorów, którzy podejmują różnego rodzaju działania w celu zwiększenia ruchu pasażerskiego i towarowego. Żegluga promowa spełnia szereg funkcji, jak funkcje transportowe, handlowe, turystyczne, dochodotwórcze, miastotwórcze oraz regionotwórcze. Nadrzędne zadania wynikają z realizowanych przewozów, pozostałe są pochodną funkcji transportowych. Celem artykułu jest przedstawienie podmiotów obsługujących ruch promowy w Gdyni i Gdańsku oraz próba identyfikacji oddziaływania serwisów promowych na region.

Problemy przeciążenia w transporcie kołowym kontenerów

Początki konteneryzowania ładunków w transporcie miały miejsce w USA i przypadły na lata, kiedy wąskim gardłem przewozów międzynarodowych stały się punkty przeładunkowe. W latach sześćdziesiątych XX wieku wraz ze wzrostem koniunktury gospodarczej, rosła ilość towarów będących przedmiotem handlu zagranicznego.

Analiza i ocena technologii wykorzystywanych do obsługi kontenerów w portach morskich

Porty morskie są newralgicznymi ogniwami kontenerowych łańcuchów logistycznych. Podstawą ich rozwoju i efektywnego funkcjonowania na światowym rynku jest zrozumienie roli, jaką pełnią w łańcuchu dostaw i wspieranie skrócenia czasu transportu ładunku, a przede wszystkim skrócenia czasu operacji przeładunkowych.

Współczesne okręty logistyczne

Konieczność zwiększenia niezależności okrętów od brzegowego systemu logistycznego spowodowała wzrost roli okrętów logistycznych na współczesnym morskim teatrze działań. Realizowane przez jednostki logistyczne odtwarzanie gotowości bojowej okrętów traktowane jest jako wsparcie działań sił bojowych wyznaczonych do wykonania zadań operacyjnych. Różnorodność zadań wynikających z zabezpieczenia logistycznego działań na morzu spowodowała specjalizację oraz rozwój licznych klas tych okrętów. Wymagania stawiane współczesnym flotom wojennym obejmują przystosowanie ich do realizacji zadań w różnych rejonach świata. Jednocześnie nowe tendencje w organizowaniu zabezpieczenia logistycznego sił morskich lub grup taktycznych doprowadziły do rozwoju nowych klas szybkich, uniwersalnych okrętów logistycznych.

Jakość jako wyznacznik atrakcyjności usług turystycznych

Współczesne kierunki rozwoju światowej turystyki, rosnąca konkurencja na rynku turystycznym, transfer nowych technik i technologii do gospodarki turystycznej oraz ciągle zmieniające się preferencje i upodobania turystów powodują, że coraz większego znaczenia nabiera problematyka jakości w turystyce.

TSL notowanych na GPW w Warszawie

Globalizacja rynku usług TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) i jego duża wrażliwość na spadek koniunktury gospodarczej przyczyniły się do tego, iż w zasięgu oddziaływania kryzysu subprime znalazły się również podmioty gospodarcze prowadzące działalność polegającą na oferowaniu i realizacji na rynku usług: przemieszczania osób i dóbr materialnych, organizacji przewozu ładunków oraz kompleksowego zarządzania i realizacji wszelkich procesów przepływu, włącznie z transportem, spedycją, magazynowaniem. Niektóre podmioty gospodarcze z branży TSL poszukując alternatywnych źródeł finansowania swojego rozwoju zdecydowały się na debiut giełdowy, zachęcone perspektywą zdobycia środków finansowych bez konieczności zawierania kredytów bankowych.

Satysfakcja klienta usługi przewozowej

Zasadniczą rzeczą w zarządzaniu jakością jest zbadanie i ocena satysfakcji klienta. Ocena ta zamyka cykl zarządzania rozpoczynający się od określenia oczekiwań klienta oraz zaprojektowania wyrobu czy usługi zgodnie z tymi oczekiwaniami. Dostarczenie wyrobu klientowi nie jest ostatnim etapem kontaktu klienta z organizacją. Potrzeba tu jeszcze sprzężenia zwrotnego, informacji o tym, w jakim stopniu wyrób spełnił oczekiwania. Tę informację dostarcza badanie satysfakcji. Badania satysfakcji klienta powinny odbywać się w każdej organizacji, która chce utrzymywać i doskonalić jakość swych produktów i usług.

Wymogi prawne związane z zawodem drogowego w świetle nowych przepisów

Nowe rozporządzenia dotyczące transportu drogowego, a zwłaszcza wykonywania zawodu przewoźnika zmieniły rzeczywistość, jeśli chodzi o rynek usług przewozowych nie tylko w Polsce. Wprowadzone zmiany mają na celu podniesienie poziomu kwalifikacji zawodowych przewoźników, umożliwienie konkurowania pomiędzy firmami opartego na uczciwych zasadach oraz poprawę świadczonych usług. Najistotniejsze kwestie dotyczą m.in. rodzaju uprawnień wymaganych od przedsiębiorcy wykonującego transport drogowy, wprowadzenia osoby zarządzającej transportem, konieczności legitymowania się dobrą reputacją, posiadania siedziby i bazy eksploatacyjnej.
Subskrybuj to źródło RSS