Raport LOGISTYKA W POLSCE - Rozdział 6 - Rynek magazynowy
Przedstawiamy Państwu szósty rozdział najnowszej edycji raportu "Logistyka w Polsce", poświęcony aktualnym trendom i zastanej sytuacji na rynku magazynowym.
- 0
- Kategoria: Raporty i analizy
Przedstawiamy Państwu szósty rozdział najnowszej edycji raportu "Logistyka w Polsce", poświęcony aktualnym trendom i zastanej sytuacji na rynku magazynowym.
Procesy rozładunku i załadunku towarów na wagony kolejowe są znacznie bardziej problematyczne w organizacji niż załadunek naczep pojazdów drogowych. Wynika to z dużego wolumenu przewożonych ładunków, bardzo często dużych gabarytów oraz konieczności przestawiania wagonów i licznych prac manewrowych generujących duże koszty, których znaczna część jest spowodowana pracą lokomotywy. Aby zmniejszyć te koszty konieczne jest poszukiwanie nowych rozwiązań organizacyjnych i procesowych powodujących bardzo często zmianę całego systemu załadunku lub rozładunku towarów.
W dzisiejszych czasach wymagania stawiane przez klientów stale wzrastają, a konkurencja w poszczególnych branżach jest coraz większa. Wszystkie przedsiębiorstwa muszą starać się osiągać najwyższe standardy, aby zagwarantować firmie rentowność. Powinny skupić się one na analizie oczekiwań klientów oraz zrozumieniu ich potrzeb, co może pozwolić odnieść sukces.
Piąty rozdział najnowszej edycji raportu "Logistyka w Polsce" to ponad 60 stron szczegółowych analiz stanu polskiego rynku transportu i spedycji (transport kolejowy, samochodowy, morski, wodny śródlądowy, lotniczy i intermodalny). Prezentowany rozdział napisany został przez takich ekspertów rynku transportu jak Mirosław Antonowicz, Zdzisław Kordel, Marek Grzybowski, Ryszard Rolbiecki, Maciej Stajniak i Marcin Foltyński. Gorąco polecamy lekturę tej wyjątkowej publikacji!
Uwaga menadżerów szczególnie jest skupiona na transportowej obsłudze każdego ogniwa infrastruktury logistycznej, od wydobycia surowca aż do miejsca jego zużycia/konsumpcji. Transport odgrywa w logistyce najważniejszą rolę, choćby dlatego, że w strukturze kosztów logistycznych koszty transportowe wynoszą do 75% kosztów ogółem.
W rzeczywistych problemach transportowych występowanie niepewności danych jest zjawiskiem powszechnym i naturalnym. Niepewność danych o ruchu drogowym wynika z faktu, że nie jest możliwe precyzyjne określenie wartości danych na etapie planowania procesu transportowego, np. podczas wyznaczania tras pojazdom. Dokładne rzeczywiste wartości zawsze są uzyskiwane po fakcie, czyli automatycznie stają się danymi historycznymi.
W czwartym rozdziale najnowszej edycji raportu "Logistyka w Polsce" przeczytamy o rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych.
Rynek KEP w Polsce nie ma długiej historii w przeciwieństwie do pozostałych segmentów rynku usług logistycznych. Pierwsze przedsiębiorstwa z zagranicznym kapitałem otwierały swoje oddziały w naszym kraju ok. 30 lat temu. Prawie równolegle rozwijały się małe polskie firmy, które z czasem były przejmowane przez zachodnie korporacje. W wyniku przejęć i fuzji rynek ten coraz bardziej się konsolidował. Zmieniła się nie tylko jego struktura ale także rodzaj obsługiwanych klientów i branż. Obecnie operatorzy KEP starają się świadczyć kompleksowe usługi dostępne w jednym miejscu (ang. one-stop-shopping), po to aby być firmą pierwszego wyboru (ang. first choice).
Wśród różnorodnych czynników wpływających na rozwój i konkurencyjność regionalną, ogromnego znaczenia nabiera stosowanie w praktyce nowoczesnych koncepcji zarządzania oraz jakość zagospodarowania przestrzennego i adekwatność rozmieszczenia różnorodnych funkcji gospodarowania w przestrzeni. Na czołowe miejsce wśród tych koncepcji wysuwa się zarządzanie logistyczne, którego cechą jest uniwersalizm, pozwalający na odnoszenie jego zasad również do układów typu: miasto, aglomeracja czy region. Rozwiązania stosowane dotąd z powodzeniem w logistyce biznesowej można w ten sposób przełożyć na grunt zarządzania regionem i miastem. Metody i techniki wypracowane przez logistykę w sektorze biznesu coraz częściej znajdują zastosowanie w profesjonalnym zarządzaniu w układach przestrzennych.
Konkurencyjność odgrywa dużą rolę w procesie kształtowania pozycji przedsiębiorstw na rynku. Jest ona właściwością, która powinna być brana pod uwagę i determinować procesy formułowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa. Usługi transportowe mogą być oceniane z punktu widzenia wielu kryteriów. Jednym z takich kryteriów jest poziom konkurencyjności. Konkurencyjność przedsiębiorstwa jest definiowana jako "zespół cech określających atrakcyjność danego dobra lub usługi albo gospodarki jako całości; wpływa na nią najczęściej cena, parametry użytkowe i jakość".
Z prawdziwą przyjemnością przedstawiamy Państwu trzeci rozdział najnowszej edycji raportu "Logistyka w Polsce", obejmującej dane zebrane w 2017 roku.
Według GUS przychody ze sprzedaży usług we wszystkich jednostkach transportu w 2016 r. były większe o 8,4% w porównaniu z 2015 r. i przekroczyły 206 mld zł (206,6 mld zł), przy czym tempo wzrostu było zróżnicowane w zależności od własności firmy. W sektorze publicznym nastąpił wzrost do poziomu 11,1%. Podobne średnie tempo wzrostu zaobserwowano wśród firm, które wzięły udział w rankingu TSL 2017. W przypadku firm z sektora prywatnego tempo wzrostu wg GUS było niższe – niespełna 8 proc. (7,9%). Udział przedsiębiorstw o liczbie pracujących powyżej 49 osób stanowił 45,5% w przychodach ogółem, a wzrost sprzedaży usług w tych jednostkach ukształtował się również na poziomie niespełna 8% (7,9%).