Zaloguj się

WIEDZA

Jak skutecznie unikać kar w transporcie międzynarodowym?

W transporcie międzynarodowym jedna błędna decyzja może oznaczać dla firmy stratę rzędu dziesiątek tysięcy euro. Błędy proceduralne, nieprawidłowości w przewozie ładunków czy niewłaściwe zabezpieczenie pojazdu nierzadko skutkują dotkliwymi sankcjami finansowymi. Jak ograniczyć ryzyko i jak postępować w przypadku nałożenia kary?

Handlowy potencjał portu w Konstancy

Port w Konstancy, największy terminal morski Rumunii i jeden z najważniejszych portów w regionie Morza Czarnego, w 2024 roku odpowiadał za ponad 96% całkowitego wolumenu obsługiwanego przez rumuńskie porty morskie. Jego pozycję wzmacniają równoległe inwestycje infrastrukturalne przekraczające 250 mln euro, obejmujące rozbudowę nabrzeży, terminali RO‑RO i project cargo oraz modernizację dostępu kolejowego i drogowego. Znaczenie portu dodatkowo wzrosło po zatrzymaniu operacji w ukraińskiej Odessie, która – jako największy terminal nad Morzem Czarnym – przed wybuchem wojny pełniła kluczową rolę w eksporcie i imporcie towarów dla Europy Wschodniej. W obecnym kontekście geopolitycznym Konstanca pozostaje jedynym portem na Morzu Czarnym utrzymującym regularne połączenia z Chinami – najważniejszym partnerem importowym Unii Europejskiej. Są one wprawdzie pośrednie (wymagające przeładunku w innych portach), jednak istotne z punktu widzenia całego regionu. Tylko w 2024 roku chiński eksport do UE przekroczył 500 miliardów euro, a do samej Rumunii trafiły towary o wartości około 7,9 miliarda euro, co czyni Chiny jednym z głównych partnerów importowych tego kraju – tuż obok Niemiec i Włoch.

FIlary skutecznego dochodzenia roszczeń w transporcie

W branży TSL każdy dzień zwłoki w płatności, potrafi realnie zachwiać płynnością finansową firmy. Niestety, nawet najbardziej rzetelny przewoźnik, czy spedytor może trafić na kontrahenta, który spóźnia się z przelewem lub próbuje uniknąć zapłaty. W takich sytuacjach liczy się nie tylko determinacja w dochodzeniu roszczeń, ale przede wszystkim to, jakie dane i dokumenty mamy w ręku.

Koszty pracy i niedobory kadrowe w logistyce

Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw przekroczyło 8900 zł brutto, a mediana wynagrodzeń w gospodarce narodowej jest już powyżej 6 800 zł. Wskaźnik wolnych miejsc pracy w logistyce sięga 1,16%. To tylko kilka faktów z najnowszych danych GUS oraz raportu płacowego Gi Pro 2025, który analizuje koszty zatrudnienia a też i wyzwania związane z utrzymaniem ciągłości operacyjnej. W takim otoczeniu outsourcing procesowy zyskuje nowy wymiar – jaki? Komentuje Grupa Opteamic, kompleksowy dostawca outsourcingu procesowego.

Nietypowe odprawy celne

Odprawy celne to nie tylko rutynowe procedury związane z typowym handlem międzynarodowym. – W naszej branży każdy dzień może przynieść zupełnie nowe wyzwanie. Nietypowe towary, jak lwy z Ukrainy, skrzypce czy zestaw breachingowy wymagają znajomości przepisów i umiejętności rozwiązywania niestandardowych problemów – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

9000 kilometrów podróży banana

Banany – najpopularniejsze owoce w europejskich supermarketach – często pokonują ponad 9000 kilometrów i spędzają prawie miesiąc w transporcie, zanim trafią na nasze półki. Dostarczenia świeżych, dojrzałych i niedrogich produktów, wymaga ściśle kontrolowanej logistyki od plantacji do sklepu. Eksperci Girteka Logistics wyjaśniają, jak zadbać o to, by egzotyczne owoce, takie jak banany i awokado, trafiały na stoły na całym kontynencie, przez komory dojrzewalnicze w Rotterdamie po chłodnie samochodowe przemierzające Europę.

Czy branża motoryzacyjna może odejść od pojazdów spalinowych?

Dla 65 proc. menedżerów z branży motoryzacyjnej proces odchodzenia od pojazdów spalinowych będzie skomplikowany, a cele trudne do zrealizowania. Produkcja w modelu mieszanym pod nowe modele elektryków to szereg wyzwań. Producentów mają jednak wesprzeć sztuczna inteligencja, automatyzacja oraz elastyczne systemy wytwarzania – wynika z globalnego badania ABB i Automotive Manufacturing Solutions.

Logistyka w handlu zorientowanym na klienta

Wraz z niespotykanym dotąd tempem zmian wbranży detalicznej, logistyka na bieżąco określa nowe zasady realizacji zamówień i obsługi zwrotów. Podczas DELIVER Europe, jednej z wiodących europejskich konferencji logistycznych, GXO wraz z potentatem branży detalicznej The John Lewis Partnership zaprezentowały wspólną wizję, w której logistyka stanowi centralny element doświadczeń klientów.

Automaty paczkowe i decentralizacja dostaw

Z badania „E-commerce w Polsce” przygotowanego przez Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że już 77% internautów dokonuje zakupów online, a dla niemal połowy z nich preferowaną formą dostawy są automaty paczkowe. W tym rosnącym trendzie odbioru bezkontaktowego i samoobsługowego warto dostrzec nie tylko wygodę użytkownika, ale także głębsze zmiany w strukturze logistyki miejskiej oraz roli ostatniej mili w całym łańcuchu dostaw.

Subskrybuj to źródło RSS