Zaloguj się

WIEDZA

Planowanie i realizacja celów przedsiębiorstwa transportowego a wynik finansowy

Niniejszy referat ma na celu wskazanie procesu planowania i realizacji celów w przedsiębiorstwach transportowych ze skutkiem dla wyniku finansowego. Stosowanie w praktyce odpowiednich działań planistycznych, łącznie z ich realizacją i kontrolą jest ważnym elementem osiągania sukcesu w warunkach globalizacji i rosnącej intensywności konkurencji. Wśród przedsiębiorców branży TSL istnieje potrzeba stosowania skutecznego procesu planowania z wykorzystaniem odpowiednich metod pomimo istniejących barier.

Centra logistyczne a logistyka w przemyśle motoryzacyjnym

Wstęp
Współczesny przemysł motoryzacyjny rozwija się niezwykle dynamicznie. Rośnie nie tylko liczba produkowanych samochodów. Klientom oferowana jest m.in. także duża liczba opcji wyposażenia w ramach poszczególnych modeli. Produkcja coraz częściej realizowana jest w strategii Build-to-Order. Wymaga ona współpracy producentów aut (ang. Original Equipment Manufacturer - OEM) z wieloma dostawcami części i modułów. W celu zapewnienia elastyczności dostaw, rozwiązaniem korzystnym jest bliska terytorialnie lokalizacja OEM i głównych dostawców. Swoistym megatrendem w branży motoryzacyjnej staje się obecnie rozwiązanie polegające na tworzeniu parków dostawców lub innych podobnego typu obiektów (m.in. centrów logistycznych), w pobliżu zakładów montażowych samochodów. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie znaczenia wybranych niemieckich centrów logistycznych dla działalności koncernów motoryzacyjnych.

Ekonometryczna analiza przychodów i kosztów w przedsiębiorstwie transportowym na tle koniunktury w branży

W działalności transportowej główny nacisk jest położony na analizę kosztów, które stanowią najistotniejszy element zarządzania przedsiębiorstwem transportowym realizującym transport drogowy. Wynika to przede wszystkim z faktu, że przychody przedsiębiorstwa, zwłaszcza rozumiane jako przychody jednostkowe w przeliczeniu na 1 km, można traktować jako w przybliżeniu stałe, nawet w horyzoncie okresu średniego, definiowanego w przedziale od roku do trzech lat. Zatem, traktując przychody jako dane (oczywiście przy zachowaniu podobnej skali przewozów), przedsiębiorstwa transportu drogowego skupiają swoją uwagę na kosztach.

Metody oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie - studium przypadku - cz. 4

Metody oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie - studium przypadku - cz. 1

Metody oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie - studium przypadku - cz. 2

Metody oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie - studium przypadku - cz. 3

Z kolei w tabeli 4 ("Logistyka" nr 5/2012, s. 23 - przyp. red.) przedstawiono wyniki dla badanej metody oceny i wyboru dostawców. Wykorzystane metody poprzez różnorodność oraz złożoność sposobu obliczeń dają wysoce miarodajne wyniki.

Model łańcucha logistycznego dystrybucji LNG

Łańcuch dostaw skroplonego gazu ziemnego to kolejne etapy powiązanych ze sobą operacji tworzących sieć opartą na infrastrukturze technicznej, operacjach technologicznych. Za podstawę opisu modelu łańcucha dystrybucyjnego przyjęto wielkość instalacji i obszar dystrybucji. Model łańcucha logistycznego dystrybucji LNG uwzględnia również podział operacji ze względu na zasięg działania.

Zarządzanie organizacją i dystrybucją na placu budowy

Zagospodarowanie placu budowy opracowuje się na etapie projektowania w ramach założeń realizacyjnych, następnie uściśla się przez głównego wykonawcę. Koszty zagospodarowania placu budowy wynoszą 1,6 do 5,5% i więcej wartości obiektów realizowanych na określonym placu budowy. Dla inwestycji, której wartość kosztorysowa wynosi ponad kilka lub kilkadziesiąt mln zł są to wielkości znaczne, zmuszające wykonawcę robót budowlanych do poszukiwania rozwiązań optymalnych np w kierunku kontroli nad zarządzaniem dystrybucją i magazynowaniem na placu budowy.

Dystrybucja jako istotny element systemu logistycznego przedsiębiorstwa

Dystrybucja jest jednym z najważniejszych elementów systemu logistycznego przedsiębiorstwa, ponieważ sprawność procesów dystrybucji umożliwia obniżenie łącznych kosztów logistycznych, przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu obsługi klienta. Działania te przyczyniają się do poprawy pozycji konkurencyjnej firmy na rynku. Procesy dystrybucji przebiegają w zróżnicowanych strukturalnie kanałach dystrybucji, wśród których do podstawowych należy bezpośredni i pośredni kanał dystrybucji. Ich implementacja w praktyce gospodarczej została przeanalizowanana przykładzie dużych firm, działających na międzynarodowym rynku wyrobów hutniczych.

Żegluga śródlądowa w Polsce i UE - perspektywa 2050

Przesłanką wyjściową dla analizy perspektyw rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce jest fakt posiadania jednej z najlepiej rozwiniętych w skali Europy sieci rzek, posiadającą przy tym długą historię intensywnego wykorzystania dla celów transportowych. Układ rzek jest ściśle skorelowany ze strukturą osadnictwa i rozmieszczeniem potencjału gospodarczego, włączając w to wszystkie kluczowe metropolie i ośrodki przemysłowe. W granicach kraju znajdują się też ujścia rzek i porty morskie. Układ dróg wodnych jest zgodny z przebiegiem podstawowych ciągów ładunkowych.

Metody oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie - studium przypadku - cz. 3

Metody oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie - studium przypadku - cz. 1

Metody oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie - studium przypadku - cz. 2

Metody oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie - studium przypadku - cz. 4

Z kolei ocena procentowa pozwala zakwalifikować dostawcę do kategorii dostawców kwalifikowanych, rezerwowych lub całkowicie wykluczyć kandydata z rozważań. Przykładowy podział na kategorie oceny dostawców można znaleźć między innymi w [42].

Wpływ transportu i logistyki na bilans emisji CO2 w produkcji i wykorzystaniu biopaliw

W związku z realizacją bieżącej polityki w zakresie odnawialnych źródeł energii obserwuje się wzrost zainteresowania biopaliwami jako remedium na wysokie emisje gazów cieplarnianych. Obieg węgla w przyrodzie i jego wykorzystywanie przez człowieka niezmiennie związany jest z biomasą. Biomasa ta wykorzystywana była już od najdawniejszych dziejów ludzkości. Rozwój technologiczny i rewolucja przemysłowa spowodowały, że zaczęto poszukiwać bardziej skoncentrowanych źródeł energii, co przełożyło się na wykorzystanie paliw kopalnych. Jednak ich stosowanie powoduje emisję gazów cieplarnianych oraz co gorsze wielu szkodliwych substancji.

Subskrybuj to źródło RSS