Coraz bliżej prawdziwej logistyki bez papieru
Wdrożenie modelu Paperless GS1 u Partnerów Fresh Logistics skróciło obsługę przyjęć o 44% i obniżyło jej koszty po stronie odbiorcy o 38%.
- 0
- Kategoria: Wieści z GS1
Wdrożenie modelu Paperless GS1 u Partnerów Fresh Logistics skróciło obsługę przyjęć o 44% i obniżyło jej koszty po stronie odbiorcy o 38%.
W wyniku rosyjskiej inwazji na Ukrainę, kraj, który do tej pory był spichlerzem Europy i znaczącym dostawcą zbóż na rynki światowe, został odcięty od morskiej drogi eksportu towarów i surowców. Główne porty Ukrainy – Odessa i Mariupol zostały zablokowane przez flotę rosyjską. Sytuacja zmusza więc Ukrainę do poszukiwania alternatywnych dróg przewozu, mogących zapewnić ciągłość wymiany handlowej i łańcuchów dostaw zarówno z Europą jak i rynkami azjatyckimi i afrykańskimi, a także nowymi dla Ukrainy rynkami Ameryki Północnej.
Rzeczywistość (po)pandemiczna przyniosła dynamiczne zmiany w branży TSL. Kłopoty z utrzymaniem łańcuchów dostaw w ciągu ostatnich kilkudziesięciu miesięcy, szybsza niż kiedykolwiek zrobotyzowana automatyzacja procesów, rosnący popyt ze strony operatorów logistycznych 3PL, ale także nowe przyzwyczajenia zakupowe doprowadziły do istotnej zmiany trendów w tym sektorze w bardzo krótkim czasie. A to przekłada się na dostępność i rodzaj miejsc pracy. Czy dziś technik logistyk łatwo znajdzie zatrudnienie? Jakie wymagania stawiają pracodawcy przed osobami na to stanowisko?
Rozmowa ze Zbigniewem Wyszogrodzkim, ekspertem ds. energetyki i mobilności miejskiej Business Centre Club.
Do niedawna nie zastanawialiśmy się, czym są łańcuchy dostaw i jak są zorganizowane. Pandemia i wojna w Ukrainie odwróciły ten stan o 180 stopni. Gdy okazało się, że na rzecz, którą kiedyś można było kupić od ręki, teraz trzeba czekać czasem nawet rok – jak np. na rower – uświadomiliśmy sobie skalę niewidzialnych nici, łączących nasz świat. Dlatego zwłaszcza teraz, gdy coraz częściej mierzymy się z „czarnymi łabędziami”, kluczowego znaczenia nabiera digitalizacja logistyki. Pomagają w tym standardy GS1, globalnej organizacji non-for-profit, której misją jest dostarczanie nowoczesnych rozwiązań zarządzania logistyką i sprzedażą dla biznesu oraz ułatwianie życia konsumentom.
Polski rynek nieruchomości magazynowych w I kw. 2022 r. zachowywał się stabilnie, z nieznacznym spadkiem obserwowanym w zakresie popytu wynoszącym 1,56 mln mkw. (-2,5% r/r). Po stronie podaży deweloperzy zrealizowali projekty o łącznej powierzchni ponad miliona mkw. (+44% r/r). W budowie pozostaje rekordowe 4,9 mln mkw., przy czym takie czynniki, jak inflacja oraz wzrost cen materiałów i wykonawstwa wpływają na stopniowe podnoszenie stawek czynszów. Nie bez znaczenia dla całego sektora pozostaje również napięta sytuacja geopolityczna za południowo-wschodnią granicą Polski, która w kolejnych kwartałach roku może wpłynąć na czasowe zwiększenie popytu najemców relokujących biznes ze wschodu Europy. AXI IMMO prezentuje wyniki polskiego rynku magazynowego w okresie styczeń – marzec 2022 r. w raporcie „Polski Rynek Magazynowy w I kw. 2022 r.”.
Grupa Volkswagen co roku informuje o postępach w zakresie przejrzystości i ograniczania ryzyka w swoich łańcuchach dostaw surowców. Raport skupia się na szesnastu surowcach wysokiego ryzyka, w tym tych służących do produkcji akumulatorów, takich jak m.in. lit i kobalt. W nowym raporcie Volkswagen po raz pierwszy ujawnia swoich dostawców cyny, tantalu, wolframu i złota oraz kraje ich pochodzenia. Członek zarządu Grupy Volkswagen odpowiedzialny za zakupy, Murat Aksel: „Pokonać globalne wyzwania oraz odnieść sukces w obszarze ochrony środowiska i praw człowieka możemy jedynie wtedy, gdy będziemy współpracować ze wszystkimi zainteresowanymi stronami i naszymi partnerami biznesowymi w całym łańcuchu dostaw”
Łańcuchy dostaw w ostatnim czasie przeszły wiele istotnych zmian w wyniku pandemii, wojen, sankcji handlowych czy nawet ekstremalnych zjawisk pogodowych. W tych okolicznościach i przy dynamicznym rozwoju branży e-commerce, konieczne było odejście od dotychczasowego modelu biznesowego i sposobu realizacji dostaw.
Sprzedaż online w Polsce każdego roku rośnie nawet o około 20%. Wielkość rynku szacuje się natomiast na 50 mld zł, ale to nie wszystko. Według PMR, 2022 rok będzie rekordowy – prognozy wskazują, że e-commerce urośnie do 72 mld zł.
Jak podaje Komisja Europejska we Wniosku o Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego, około 99% operacji transportu międzynarodowego na terytorium Unii Europejskiej nadal wykorzystuje dokumenty papierowe na którymś z etapów operacji. Wypełnianie papierowych dokumentów transportowych to monotonny oraz czasochłonny proces, który może skutkować wieloma błędami, a co za tym idzie wydłużeniem czasu obsługi dokumentów oraz zwiększeniem ilości wykorzystywanego papieru, który jak wiemy w obecnych czasach staje się coraz droższym zasobem.