Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

Komentarz tygodnia

Deficyt kierowców wpłynie na łańcuchy dostaw w Europie

Najnowsze badania Międzynarodowej Unii Przewoźników (IRU) z 2023 roku wskazują, że w Europie brakuje obecnie ponad 230 tys. kierowców ciężarówek, w tym 29 tys. w Polsce. Zawód ten charakteryzuje się starzejącą się kadrą – średnia wieku kierowców to 47 lat. Jeśli sprawdzą się obecne prognozy, mogą na tym zjawisku ucierpieć łańcuchy dostaw w całej Europie. Jak niedobór kierowców wpłynie na europejskie firmy transportowe? Komentarza udziela Karolina Pawlak, FTL Director w ID Logistics Polska.

Czy rośnie popyt na magazyny?

W pierwszej połowie 2024 roku aktywność najemców magazynowych zanotowała 23% wzrost względem tego samego okresu w roku poprzednim. Z kolei, deweloperzy prezentują bardziej zachowawczą postawę. Czy w dalszym ciągu Polska jest atrakcyjnym krajem w regionie z uwagi na strategiczne położenie i konkurencyjne stawki wynagrodzenia? Komentarza udziela Szymon Sobiecki, konsultant w dziale badań rynku w Knight Frank.

Wciąż brakuje kierowców w branży TSL

Kierowców w branży TSL wciąż brakuje, a firmy powinny szukać dodatkowych środków dla zapewnienia podstawowych operacji i oszczędności w obszarach wsparcia i administracji, by móc przyciągnąć pracowników. Nawet 200 tys. zawodowych kierowców może brakować obecnie w Polsce. Powodem jest m.in.: rosnące zapotrzebowanie, starzejąca się grupa zawodowych kierowców i wciąż zbyt niskie wynagrodzenia. Na rynku pracy wciąż brakuje pracowników. Z niedoborem kadry zmaga się m.in. branża TSL, gdzie wciąż widać zapotrzebowanie na kierowców. Co powoduje, że jest ich zbyt mało? Komentarza udziela Dariusz Brzeziński, dyrektor zarządzający Centrum BPO Meritoros SA.

Rosnąca konsumpcja szansą logistyki kontraktowej

W pierwszej połowie 2024 r. operatorzy logistyczni wciąż mierzyli się z długoterminowymi skutkami dwucyfrowej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów. Aktualnie do długiej listy wyzwań stojących przed branżą dochodzi utrzymująca się silna presja płacowa, ograniczająca rentowność usług i przekładająca się na spadek konkurencyjności firm. Sektor widzi jednak światełko w tunelu. Czy rosnąca konsumpcja oraz rosnąca rola Polski w globalnym łańcuchu dostaw to szansa dla logistyki kontraktowej? Komentarza udziela Yann Belgy, Dyrektor Zarządzający, ID Logistics.

Inwestycje drogowe w Polsce: znaczenie bezpieczeństwa i monitoringu

Modernizacja sieci drogowej w Polsce, obejmująca budowę 820 kilometrów nowych dróg w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030, stanowi monumentalne przedsięwzięcie logistyczne. W kontekście realizacji tak ambitnych planów nieuniknione jest zmierzenie się z różnorodnymi wyzwaniami, które mogą wpłynąć na terminowość i skuteczność prac. Kluczowym zagrożeniem dla integralności tych projektów jest stopień zabezpieczenia placów budowy. Jak skoordynować pracę różnych zespołów, nie podwyższyć kosztów i dotrzymać harmonogramu? Jak może pomóc wykorzystanie sztucznej inteligencji? Komentarza udziela Aleksander Wilczewski, Dyrektor Zarządzający BauWatch Polska.

Kompleksowy plan zapewniający płynną obsługę przesyłek podczas Igrzysk Olimpijskich

Operatorzy logistyczni podczas specjalnych wydarzeń takich jak Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie muszą mieć wdrożony kompleksowy plan mający na celu zapewnienie płynnej obsługi przesyłek. Muszą bacznie monitorować przebieg realizacji strategii i elastycznie reagować na bieżące potrzeby, wprowadzając niezbędne modyfikacje. Jak wygląda to w Paryżu podczas Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w 2024 roku? Komentarza udziela Eser Sezek, Vice President Ground Operations FedEx we Francji.

Restrukturyzacje, konsolidacja, a może zwolnienia?

Jak pokazują publikowane co miesiąc dane GUS, w branży transportowej ciągle przeważają nastroje negatywne. Świadczy o tym wskaźnik ogólny klimatu koniunktury dla sektora TSL, który od grudnia 2021 r. stale ma wartość ujemną. Innymi słowy, od 30 miesięcy większa liczba zarządzających firmami z tej branży spodziewa się pogorszenia sytuacji przedsiębiorstwa, niż poprawy. Czy branżę TSL czeka restrukturyzacje, konsolidacja, a może zwolnienia?  Komentarza udziela Marek Wcisło, dyrektor ds. partnerstwa w 4Trans Factoring

Z etykietą

Kluczem do utrzymana konkurencyjności polskich firm TSL są automatyzacja i cyfryzacja

Polskie firmy z branży TSL stają się coraz mniej konkurencyjne na europejskim rynku. Wpływ na to mają nie tylko rosnące koszty, ale też brak inwestycji w rozwój. Nadal zbyt mało inwestują w automatyzację i cyfryzację. Na digitalizację postawili już armatorzy morscy, w ślad za nimi powinien pójść sektor transportowo-spedycyjny. Czy nowe technologie mogą zapewnić polskiej branży TSL konkurencyjność na europejskim rynku? Komentarza udziela przekonuje Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Subskrybuj to źródło RSS