Zaloguj się

WIEDZA: logistyka

Co oznacza dla TSL ustawa sankcyjna

Weszła w życie nowelizacja tzw. małej ustawy sankcyjnej, która wzbudziła niepokój wśród przedstawicieli branży TSL. Firmy muszą obecnie dostosować się do nowych wymogów, które dotyczą głównie eksportu towarów do krajów, które uznaje się za państwa podwyższonego ryzyka w kontekście możliwego obchodzenia sankcji nałożonych na Rosję i Białoruś.

W TSL jest zawsze miejsce dla pracownika sezonowego

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata – to niemal połowa wszystkich zatrudnionych (52%), jak wynika z danych LeasingTeam Group. Najczęściej poszukiwani są magazynierzy, pakowacze, operatorzy wózków widłowych i pracownicy produkcji. Średnia stawka godzinowa brutto dla pracowników niewykwalifikowanych wzrosła do 31 zł, a dla wykwalifikowanych wynosi od 35 do 60 zł. Ale liczy się też tempo rekrutacji. Od ogłoszenia do zatrudnienia mija od zaledwie 2 do średnio 38 godzin. A dla co piątego pracownika sezon nie kończy się wraz z wakacjami – zostaje z firmą na stałe.

Efektywna logistyka wpływa na mniejszy ślad węglowy

W Holcim logistyka to coś więcej niż dostarczanie materiałów na czas. To świadome zarządzanie procesami, w którym każdy przejazd, każda tona surowca i każda decyzja transportowa mają znaczenie. Firma dąży do budowania modelu operacyjnego, który jednocześnie wspiera sprzedaż i aktywnie przyczynia się do zmniejszania wpływu na środowisko naturalne. Zrównoważona logistyka staje się kluczowym elementem strategii Holcim, odpowiadając zarówno na potrzeby klientów, jak i wyzwania klimatyczne.

750 tys. robotów na etacie w Amazon

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

E-commerce w Chorwacji i Bułgarii kusi polskie sklepy online

W Europie rośnie gospodarczy nacjonalizm – konsumenci coraz chętniej wybierają lokalne produkty, wspierając rodzime marki. Ale są miejsca, gdzie jakość, cena i wygoda wciąż wygrywają z narodowym sentymentem. Chorwacja i Bułgaria to właśnie takie rynki – otwarte na zagraniczne e-sklepy, coraz bardziej cyfrowe i dynamicznie rozwijające się. Dla polskich marek to idealny moment, by postawić pierwszy krok w ekspansji cross-border i zbudować silną pozycję, zanim zrobi to konkurencja z Zachodu.

Jak przygotować spedycję na koniec papierowych faktur?

Niecały rok dzieli branżę transportowa od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w kwietniowym komunikacie, że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Masowa korespondencja wciąż istotna w dobie cyfryzacji

Choć cyfryzacja dynamicznie zmienia sposób komunikacji, a liczba przesyłek listowych ogółem maleje, są obszary, w których tradycyjna korespondencja pozostaje nieodzownym narzędziem komunikacji. Z danych niezależnego operatora pocztowego Speedmail wynika, że największe wolumeny nadal generują branże: bankowa, telekomunikacyjna i windykacyjna, gdzie papierowe listy wspierają skuteczność operacyjną i budowanie relacji z klientem.

Zrównoważone partnerstwo w realizacji celów ESG

W łańcuchu wartości dużych przedsiębiorstw znajduje się wielu dostawców, którzy zapewniają elementy i usługi niezbędne do wytworzenia finalnych produktów. Mierzą się więc z koniecznością spełniania kryteriów zrównoważonego rozwoju, którym podlegają ich partnerzy biznesowi. Praktyki Silny&Salamon pokazują jak dostawcy mogą aktywnie wspierać realizację strategii ESG w dużych firmach.

Subskrybuj to źródło RSS