Usprawnienie procesu sterowania przepływem materiałów w magazynie z wykorzystaniem sieci Petriego
Mimo wyraźnej tendencji do zwiększenia się rotacji dóbr, magazynu nie da się wyeliminować. Magazyn stanowi nieodzowny element systemu logistycznego.
Mimo wyraźnej tendencji do zwiększenia się rotacji dóbr, magazynu nie da się wyeliminować. Magazyn stanowi nieodzowny element systemu logistycznego.
W naukach ekonomicznych od dziesięcioleci toczone są spory, czy a jeśli tak, to w jakim zakresie należy uwzględniać specyfikę funkcjonowania przedsiębiorstw w ocenie ich sytuacji ekonomiczno-finansowej.
Pojęcie dystrybucji ma swoje zastosowanie w wielu branżach. Jednym z obszarów badań dystrybucji jest dystrybucja pojazdów. Branża samochodowa dzieli się na dwa segmenty: niezależny (Independent Aftermarket - IAM) i koncernów samochodowych (Vehicle Manufacturers - VM). Pierwszy segment tworzą producenci części samochodowych i urządzeń warsztatowych, ich dystrybutorzy oraz niezależne warsztaty, natomiast drugi segment tworzą koncerny samochodowe wraz z firmami powiązanymi, jak np. dealerzy samochodowi. Problematyka zagadnienia systemu dystrybucji pojazdów opiera się na funkcjonowaniu segmentu drugiego.
Strategicznym celem przedsiębiorstwa jest powiększenie kapitału wewnątrz firmy oraz wzmocnienie swej pozycji na rynku. Realizację powyższej strategii może zapewnić m. in. właściwa obsługa klienta.
Życie człowieka jest coraz bardziej zależne od sprawnie funkcjonującego systemu przemieszczania dóbr, zasobów jak też jego samego. Zależność ta może znacznie wzrosnąć w chwili powstania zakłóceń w działaniu istniejącego systemu transportowego, które mogą być bezpośrednią przyczyną zagrożenia życia ludzi i zwierząt oraz powstania strat materialnych. Coraz częstsze sytuacje kryzysowe, począwszy od wynikających z działania natury po wywołane przez umyślne bądź nie działania ludzi, zmuszają państwo do zwrócenia uwagi na konieczność należytego przygotowania się do przeciwdziałania ich skutkom.
Niniejsze opracowanie prawne stanowi kontynuację poprzedniej publikacji poświęconej odpowiedzialności nadawcy za szkody w przewozie wynikające z nieprawidłowego unieruchomienia ładunku. Poprzednie opracowanie odnosiło się do uregulowań krajowego (polskiego) prawa przewozowego. Warto, więc dokonać oceny w jaki sposób tę samą kwestię odpowiedzialności za szkody wynikłe z nieprawidłowego unieruchomienia ładunków, reguluje międzynarodowe prawo przewozowe – Konwencja o Umowie Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów (CMR)?
Projekty logistyczne mają różną skalę, często związane są z rozbudową infrastruktury logistycznej lub zmianami w realizacji działań logistycznych. Projektowanie procesów logistycznych pozwala na dokonanie zmian w funkcjonowaniu całego łańcucha dostaw. W omawianych przypadkach przedsiębiorstw zmiana i tworzenie nowych kanałów dystrybucji jest projektem zmian procesów logistycznych opierającym się często na outsourcingu usług logistycznych.
Praktycznie na każdym opakowaniu transportowo-logistycznym umieszczane są różnego typu etykiety, wykorzystywane zarówno podczas wewnętrznych procesów magazynowych, jak i podczas realizacji transportu. Niestety, większość z tych etykiet, to indywidualne rozwiązania firm, które w żaden sposób nie są powiązane z innymi partnerami w łańcuchu dostaw i służą wyłącznie ich twórcom. Kolejni odbiorcy sami tworzą wewnętrzne rozwiązania, naklejając tym samym swoje oznaczenia na jednostkę logistyczną.
Od początku powstania motoryzacji, następnie przez poszczególne okresy bardziej lub mniej jej intensywnego rozwoju, coraz bardziej dostrzegano wzrastającą rolę infrastruktury transportowej.
W obiektach takich jak magazyny, centra dystrybucyjne, zakłady produkcyjne oraz terminale kontenerowe i przeładunkowe ważną rolę spełniają systemy i procesy transportu ładunków. Stanowią one element integracyjny dla innych podsystemów, a sprawna obsługa strumieni ładunków jest w dużym stopniu zależna od wydajności realizowanych operacji transportowych. Należą one do głównych składników wszystkich procesów i systemów logistycznych i wymagają przeprowadzenia szeregu czynności, takich jak planowanie, kontrolowanie, zarządzanie zarówno w jego obszarze zewnętrznym, jak i wewnętrznym.