Zaloguj się

WIEDZA

Przyspieszenie rozwoju transportu niskoemisyjnego w Europie

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Czy outsourcing pracowników wspiera logistykę?

W ostatnich miesiącach, w dyskusji publicznej coraz częściej powraca temat bezpieczeństwa i stabilności polskiego rynku pracy. Nie brakuje głosów, że konieczne są nowe modele pracy oraz kontrola nad tym, kto realizuje kluczowe zadania w sektorach takich jak logistyka, produkcja czy usługi. W tej debacie często pomija się fakt, że fundamentem bezpieczeństwa i jakości pracy jest przede wszystkim sposób organizacji procesów, ich transparentność i zgodność z obowiązującymi przepisami. Jakie modele zatrudniania kształtuje obecny rynek pracy i jak je w pełni wykorzystać? Odpowiada Grupa Opteamic, kompleksowy dostawca outsourcingu procesowego.

Niskoemisyjny transport profili aluminiowych elektryczną ciężarówką

Rohlig SUUS Logistics realizuje dla Grupy Kęty S.A. codzienne dostawy profili aluminiowych pomiędzy zakładami produkcyjnymi w Kętach oraz Bielsku-Białej. W operacjach wykorzystywana jest elektryczna ciężarówka – eActros 300. Rozwiązanie to pozwala na redukcję emisji CO2 o 53%, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej efektywności operacyjnej. Projekt wpisuje się w strategie ESG zarówno SUUSa, jak i Grupy Kęty S.A.

Bezpieczeństwo systemów IT w logistyce – VPN, antywirusy i inne rozwiązania

Sektor logistyczny znajduje się obecnie w centrum rewolucji cyfrowej, która fundamentalnie zmienia sposób zarządzania łańcuchami dostaw, magazynowania oraz transportu towarów. Wartość globalnego rynku cyberbezpieczeństwa w logistyce została wyceniona na 7,25 miliarda dolarów w 2023 roku i przewiduje się jej wzrost z tempem CAGR przekraczającym 10% w latach 2024–2032. Alternatywne prognozy wskazują na jeszcze wyższe tempo wzrostu, szacując wartość rynku na 8,44 miliarda dolarów w 2024 roku z przewidywanym CAGR na poziomie 12,1%, co może doprowadzić do osiągnięcia wartości 37,26 miliarda dolarów. Ta dynamika wzrostu odzwierciedla rosnące znaczenie cyberbezpieczeństwa w obliczu intensyfikacji zagrożeń cybernetycznych skierowanych przeciwko infrastrukturze logistycznej. Według Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Stanów Zjednoczonych, incydenty cybernetyczne w sektorze transportu i logistyki wzrosły o 50% w okresie od 2020 do 2023 roku. Jednocześnie badania przeprowadzone przez uniwersytet Stenden University of Applied Sciences w Holandii wykazały, że branża żeglugowa doświadczyła co najmniej 64 ataków cybernetycznych w 2023 roku, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z zaledwie trzema atakami w 2013 roku i brakiem ataków w 2003 roku. Te statystyki podkreślają pilną potrzebę implementacji kompleksowych rozwiązań bezpieczeństwa IT w logistyce, obejmujących zaawansowane sieci VPN, systemy antywirusowe oraz zintegrowane platformy ochrony przed zagrożeniami.

Podsumowanie projektu „Cyfrowe bliźniaki procesów - wykorzystanie nauki w praktyce”

Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny zakończył realizację projektu popularyzacyjnego „Cyfrowe bliźniaki procesów – Wykorzystanie nauki w praktyce (biznesowej, naukowej, akademickiej)” dofinansowanego ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II”. Nie tylko przybliżył on uczestnikom nowoczesne technologie cyfrowe, ale także umożliwił praktyczne poznanie metod modelowania procesów biznesowych oraz przeznaczonych do tego celu narzędzi. Przedstawiono także teoretyczne i praktyczne zagadnienia związane z wykorzystaniem cyfrowych bliźniaków (ang. digital twins), a w szczególności cyfrowych bliźniaków procesów, czyli rozwiązań, które wciąż zyskują na znaczeniu w dobie transformacji cyfrowej.

Dlaczego elektryczny wózek widłowy to najlepszy wybór dla nowoczesnych firm logistycznych i produkcyjnych?

Magazyny, centra dystrybucyjne i zakłady produkcyjne nie mają dziś marginesu błędu. W dobie globalizacji, presji czasowej i rosnących kosztów operacyjnych, konieczne jest korzystanie w nich z rozwiązań, które gwarantują precyzję, przewidywalność oraz minimalizację strat. W tym kontekście wózek widłowy elektryczny zyskał status niezbędnego elementu infrastruktury transportu wewnętrznego. Decyzja o jego wdrożeniu nie wynika z mody, lecz z chłodnej kalkulacji opłacalności i zgodności z przyszłymi wymogami środowiskowymi.

Nowe pomysły UE na e-commerce z Chin szansą dla logistyki kontraktowej

Parlament Europejski chce, aby każda paczka e-commerce importowana spoza Unii była obciążana opłatą manipulacyjną wynoszącą 0,5 euro, ale tylko w scenariuszu, kiedy najpierw trafi do centrum konsolidacji i stamtąd zostanie wysłana do konsumenta. W innym przypadku wysokość daniny wyniesie 2 euro. To niepowtarzalna okazja dla sektora logistyki kontraktowej, który mógłby zarządzać taką konsolidacją oraz dostawami w imieniu platform sprzedażowych pochodzących głównie z Chin. Te z pewnością potrzebują dostępu do europejskich konsumentów, choć sama Unia dąży do ograniczenia napływu zakupów internetowych z Państwa Środka, mimo że generują one wzrosty, również w logistyce dla e-commerce.

Ostatni dzwonek na wymianę tachografu

Nawet 30 tys. euro grzywny grozi przewoźnikowi, który wciąż nie wymienił tachografu w samochodzie ciężarowym na model G2V2. Dla zdecydowanej większości pojazdów termin upłynął z końcem 2024 roku, a te najnowsze, zarejestrowane między 2019 a 2023 rokiem, mają czas tylko do 18 sierpnia 2025. Finansowe kary to tylko początek problemów, które mogą spotkać przewoźników ignorujących obowiązek wymiany.

Zwroty nowym polem bitwy o klienta

Według raportu E-commerce trends 2025[1] nadmiernie restrykcyjna polityka zwrotów zniechęca  do zakupów w sieci aż 3 na 4 Polaków. Analogiczne dane przedstawiają amerykańskie badania, które dodatkowo wskazują, że szczególnie wrażliwe na ten aspekt są atrakcyjne dla e-sklepów generacje „Zetek” (76 proc.) i „Millenialsów” (74 proc.)[2]. Klientów odstraszyć może także brak spójnej polityki zwrotów w modelu omnichannel. Okazuje się bowiem, że już blisko 1/3 klientów za największy atut zakupów w tym modelu uważa możliwość zwrotu, wymiany bądź reklamacji produktów nabytych w internecie, w sklepie stacjonarnym[3]. Temat staje się szczególnie ważny dla detalistów w okresie sprzedażowych żniw, jak obecne letnie wyprzedaże czy nadchodzące „back to school”. Czy nowoczesne technologie i odpowiednia logistyka mogą wesprzeć sklepy w sprawnym obsługiwaniu zwrotów, a tym samy w zmaksymalizowaniu obrotów podczas zakupowego szaleństwa klientów?

Subskrybuj to źródło RSS