Zaloguj się

WIEDZA

Nietypowe odprawy celne

Odprawy celne to nie tylko rutynowe procedury związane z typowym handlem międzynarodowym. – W naszej branży każdy dzień może przynieść zupełnie nowe wyzwanie. Nietypowe towary, jak lwy z Ukrainy, skrzypce czy zestaw breachingowy wymagają znajomości przepisów i umiejętności rozwiązywania niestandardowych problemów – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

9000 kilometrów podróży banana

Banany – najpopularniejsze owoce w europejskich supermarketach – często pokonują ponad 9000 kilometrów i spędzają prawie miesiąc w transporcie, zanim trafią na nasze półki. Dostarczenia świeżych, dojrzałych i niedrogich produktów, wymaga ściśle kontrolowanej logistyki od plantacji do sklepu. Eksperci Girteka Logistics wyjaśniają, jak zadbać o to, by egzotyczne owoce, takie jak banany i awokado, trafiały na stoły na całym kontynencie, przez komory dojrzewalnicze w Rotterdamie po chłodnie samochodowe przemierzające Europę.

Czy branża motoryzacyjna może odejść od pojazdów spalinowych?

Dla 65 proc. menedżerów z branży motoryzacyjnej proces odchodzenia od pojazdów spalinowych będzie skomplikowany, a cele trudne do zrealizowania. Produkcja w modelu mieszanym pod nowe modele elektryków to szereg wyzwań. Producentów mają jednak wesprzeć sztuczna inteligencja, automatyzacja oraz elastyczne systemy wytwarzania – wynika z globalnego badania ABB i Automotive Manufacturing Solutions.

Logistyka w handlu zorientowanym na klienta

Wraz z niespotykanym dotąd tempem zmian wbranży detalicznej, logistyka na bieżąco określa nowe zasady realizacji zamówień i obsługi zwrotów. Podczas DELIVER Europe, jednej z wiodących europejskich konferencji logistycznych, GXO wraz z potentatem branży detalicznej The John Lewis Partnership zaprezentowały wspólną wizję, w której logistyka stanowi centralny element doświadczeń klientów.

Automaty paczkowe i decentralizacja dostaw

Z badania „E-commerce w Polsce” przygotowanego przez Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że już 77% internautów dokonuje zakupów online, a dla niemal połowy z nich preferowaną formą dostawy są automaty paczkowe. W tym rosnącym trendzie odbioru bezkontaktowego i samoobsługowego warto dostrzec nie tylko wygodę użytkownika, ale także głębsze zmiany w strukturze logistyki miejskiej oraz roli ostatniej mili w całym łańcuchu dostaw.

Monitorowanie produkcji poprzez wskaźnik efektywności – praktyczny poradnik dla firm przemysłowych

W świecie nowoczesnej produkcji nie ma miejsca na domysły – liczą się dane, precyzja i szybkie decyzje. Dlatego coraz więcej firm stawia na monitorowanie produkcji poprzez wskaźnik efektywności, który pozwala nie tylko kontrolować wydajność maszyn, ale też realnie wpływać na optymalizację procesów i redukcję kosztów. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest wskaźnik OEE, jak go skutecznie wdrożyć oraz dlaczego stał się on fundamentem nowoczesnego zarządzania produkcją. Dowiesz się również, jak dzięki analizie danych i integracji systemów zyskać pełną kontrolę nad procesami i zbudować trwałą przewagę konkurencyjną.

Przyspieszenie rozwoju transportu niskoemisyjnego w Europie

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Czy outsourcing pracowników wspiera logistykę?

W ostatnich miesiącach, w dyskusji publicznej coraz częściej powraca temat bezpieczeństwa i stabilności polskiego rynku pracy. Nie brakuje głosów, że konieczne są nowe modele pracy oraz kontrola nad tym, kto realizuje kluczowe zadania w sektorach takich jak logistyka, produkcja czy usługi. W tej debacie często pomija się fakt, że fundamentem bezpieczeństwa i jakości pracy jest przede wszystkim sposób organizacji procesów, ich transparentność i zgodność z obowiązującymi przepisami. Jakie modele zatrudniania kształtuje obecny rynek pracy i jak je w pełni wykorzystać? Odpowiada Grupa Opteamic, kompleksowy dostawca outsourcingu procesowego.

Niskoemisyjny transport profili aluminiowych elektryczną ciężarówką

Rohlig SUUS Logistics realizuje dla Grupy Kęty S.A. codzienne dostawy profili aluminiowych pomiędzy zakładami produkcyjnymi w Kętach oraz Bielsku-Białej. W operacjach wykorzystywana jest elektryczna ciężarówka – eActros 300. Rozwiązanie to pozwala na redukcję emisji CO2 o 53%, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej efektywności operacyjnej. Projekt wpisuje się w strategie ESG zarówno SUUSa, jak i Grupy Kęty S.A.

Bezpieczeństwo systemów IT w logistyce – VPN, antywirusy i inne rozwiązania

Sektor logistyczny znajduje się obecnie w centrum rewolucji cyfrowej, która fundamentalnie zmienia sposób zarządzania łańcuchami dostaw, magazynowania oraz transportu towarów. Wartość globalnego rynku cyberbezpieczeństwa w logistyce została wyceniona na 7,25 miliarda dolarów w 2023 roku i przewiduje się jej wzrost z tempem CAGR przekraczającym 10% w latach 2024–2032. Alternatywne prognozy wskazują na jeszcze wyższe tempo wzrostu, szacując wartość rynku na 8,44 miliarda dolarów w 2024 roku z przewidywanym CAGR na poziomie 12,1%, co może doprowadzić do osiągnięcia wartości 37,26 miliarda dolarów. Ta dynamika wzrostu odzwierciedla rosnące znaczenie cyberbezpieczeństwa w obliczu intensyfikacji zagrożeń cybernetycznych skierowanych przeciwko infrastrukturze logistycznej. Według Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Stanów Zjednoczonych, incydenty cybernetyczne w sektorze transportu i logistyki wzrosły o 50% w okresie od 2020 do 2023 roku. Jednocześnie badania przeprowadzone przez uniwersytet Stenden University of Applied Sciences w Holandii wykazały, że branża żeglugowa doświadczyła co najmniej 64 ataków cybernetycznych w 2023 roku, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z zaledwie trzema atakami w 2013 roku i brakiem ataków w 2003 roku. Te statystyki podkreślają pilną potrzebę implementacji kompleksowych rozwiązań bezpieczeństwa IT w logistyce, obejmujących zaawansowane sieci VPN, systemy antywirusowe oraz zintegrowane platformy ochrony przed zagrożeniami.

Subskrybuj to źródło RSS