Zaloguj się

WIEDZA

Jak przygotować spedycję na koniec papierowych faktur?

Niecały rok dzieli branżę transportowa od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w kwietniowym komunikacie, że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Masowa korespondencja wciąż istotna w dobie cyfryzacji

Choć cyfryzacja dynamicznie zmienia sposób komunikacji, a liczba przesyłek listowych ogółem maleje, są obszary, w których tradycyjna korespondencja pozostaje nieodzownym narzędziem komunikacji. Z danych niezależnego operatora pocztowego Speedmail wynika, że największe wolumeny nadal generują branże: bankowa, telekomunikacyjna i windykacyjna, gdzie papierowe listy wspierają skuteczność operacyjną i budowanie relacji z klientem.

Wymiana handlowa Polska-Szwajcaria, a branża TSL

Szwajcaria, choć geograficznie położona w sercu Europy, pozostaje krajem trzecim dla Unii Europejskiej w kontekście procedur celnych. – Każda wymiana handlowa wymaga pełnej odprawy eksportowej i importowej, co bezpośrednio wpływa na czas i koszty operacji logistycznych – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

MES vs. ERP vs. SCADA - jakie są różnice i jak te systemy współpracują?

W erze cyfrowej transformacji coraz więcej przedsiębiorstw produkcyjnych inwestuje w nowoczesne rozwiązania informatyczne, które zapewniają im kontrolę nad realizowanymi procesami oraz pozwalają skuteczniej zarządzać zasobami. Systemy MES, ERP i SCADA odgrywają w tym kontekście szczególną rolę – mimo tego, że każdy z nich pełni inne funkcje, wspólnie tworzą potężne narzędzie IT, efektywnie wspierające produkcję. W tym artykule wyjaśnimy nie tylko, czym są te systemy i jak wpływają na pracę zakładu, ale także powiemy, dlaczego ich integracja jest zdecydowanie warta rozważenia.

Zrównoważone partnerstwo w realizacji celów ESG

W łańcuchu wartości dużych przedsiębiorstw znajduje się wielu dostawców, którzy zapewniają elementy i usługi niezbędne do wytworzenia finalnych produktów. Mierzą się więc z koniecznością spełniania kryteriów zrównoważonego rozwoju, którym podlegają ich partnerzy biznesowi. Praktyki Silny&Salamon pokazują jak dostawcy mogą aktywnie wspierać realizację strategii ESG w dużych firmach.

Zagranica szansą rozwoju polskich sklepów internetowych

Choć prawie połowa polskich e-sklepów sprzedaje już za granicą, wciąż wiele firm nie wykorzystuje potencjału rynków międzynarodowych – wynika z raportu Fulfilio „Polski e-commerce za granicą”. 43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tymczasem dane pokazują, że działalność poza Polską jest realnym źródłem wzrostu. Aż 57% sklepów prowadzących ekspansję zagraniczną deklaruje, że odpowiada ona za nawet 25% ich przychodów. Potencjał rynków międzynarodowych najbardziej wykorzystują e-sklepy motoryzacyjne (70% działa za granicą), kosmetyczne (67%) oraz sklepy meblowe i RTV/AGD (53%).

Czasy odważnych decyzji i nowoczesnych technologii dla transportu

Wielu przedsiębiorców patrzy na 2025 r. z nadzieją na poprawę sytuacji gospodarczej. Nieco optymizmu płynie z najnowszego raportu EY, który przewiduje wzrost wielkości kluczowych gospodarek Unii Europejskiej. Jednak w przypadku Niemiec, Francji i Włoch, czyli największych rynków zbytu dla polskich towarów i usług, szacuje się niewielki wzrost PKB w 2025 roku.[1] Osiąganie rentowności podczas trudnych warunków gospodarczych wymaga innowacyjnych działań, co zauważają przewoźnicy. Według jednego z badania McKinsey, przeprowadzonego na 250 przedstawicielach firm załadowczych i dostawców usług logistycznych, wynika, że właśnie teraz jest najlepszy czas na inwestowanie w technologie logistyczne. Ponadto większość respondentów wskazała, że pomimo wymagających warunków gospodarczych większość firm od 2020 r. utrzymuje lub zwiększa nakłady na nowoczesne technologie[2].

Co decyduje o skutecznej sprzedaży cross-border w polskich e-sklepach?

E-commerce w Polsce rośnie o 20% rocznie, znacząco przewyższając prognozowany wzrost 5-10% r/r dla całego regionu CEE. Dynamiczny rozwój branży otwiera nowe perspektywy dla rodzimych e-biznesów do ekspansji zagranicznej i wykorzystania jej potencjału. Badania potwierdzają, że polskie e-sklepy nie tylko skutecznie konkurują na arenie międzynarodowej, ale stały się obiektem rosnącego zainteresowania konsumentów z kluczowych rynków Europy Zachodniej, w tym Niemiec i Francji, oraz bliższych geograficznie Czech[1]. W br. zagraniczni klienci najchętniej nabywają w polskich e-sklepach IdoSell: ubrania i akcesoria (13%), asortyment motoryzacyjny (12%), kosmetyki (9%), artykuły dla zwierząt (9%) oraz elektronikę (8%). Podstawą jest „mówienie w ich języku” i zapewnienie intuicyjnych doświadczeń, dających poczucie, że kupują u siebie.

Taras gotowy na drogę! Kulisy transportu mebli ogrodowych

Wiosna to moment, gdy Polacy masowo ruszają na zakupy artykułów ogrodowych i balkonowych. Zanim jednak te produkty pojawią się na sklepowych półkach lub trafią do domów klientów, muszą przebyć długą i precyzyjnie zaplanowaną drogę logistyczną. Jak wygląda ten proces od zaplecza? Kulisy sezonowego szczytu w branży ogrodowej odsłania ekspert z firmy Geis PL.

Subskrybuj to źródło RSS