Zaloguj się

WIEDZA

Jak zachować płynność finansową w firmie spedycyjnej?

Rosnące długi branży transportowej, przy jednoczesnym spadku popytu na frachty, stanowią realne zagrożenie dla działalności przedsiębiorstw z sektora TSL. Ten problem w sposób szczególny dotyka spedycje, powiązane siecią zależności z nadawcami ładunków z wielu branż również dotkniętych finansowych kryzysem. W tych realiach kluczowe staje się zachowanie finansowej płynności, która umożliwia przetrwanie w czasach negatywnej koniunktury.

Czy warto wdrożyć w polskiej branży transportowej regulacje prawne z Hiszpanii i Węgier?

Nieuczciwe praktyki, niskie stawki oraz złe warunki pracy kierowców to niektóre z licznych wyzwań z którymi mierzy się branża transportowa w Polsce. Z podobnymi problemami poradziły sobie w ostatnim czasie Hiszpania oraz Węgry. Czy wprowadzenie analogicznych regulacji prawnych mogłoby stanowić krok w kierunku poprawy sytuacji na rodzimym rynku? Jakie potencjalne korzyści przyniosłyby te zmiany dla polskiej branży transportowej?

Miejskie magazyny na topie

Stolica jest świetnym miejscem na lokowanie obiektów typu small business units (SBU). I chociaż od wielu lat – małe, dające się elastycznie łączyć powierzchnie magazynowe są trendem, o którym się dużo mówi, to w Warszawie na atrakcyjną powierzchnię typu SBU trzeba czekać nawet kilka miesięcy – twierdzą Janusz Dudek i Norbert Kowalczyk, doradcy w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych w Newmark Polska.

Polscy przewoźnicy są kluczowym elementem transportu drogowego w europejskiej gospodarce

Transport drogowy  ma ogromne znaczenie dla polskiej i europejskiej gospodarki. Agencja badawcza Transport Intelligence prognozuje, że w 2024 roku rynek europejskiego transportu drogowego wzrośnie o 1,7 proc..[1] Według raportu Eurostatu[2], zwiększy się też udział polskich przewoźników w unijnym rynku. W 2022 roku 20,1 proc. przewozów na terenie Unii Europejskiej, liczonych w tonokilometrach, wykonano ciężarówkami zarejestrowanymi w Polsce, rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 19,8 proc. W ostatnich latach transport międzynarodowy stawia jednak przed przewoźnikami wiele wyzwań. Pojawiające się co chwila nowe przepisy, zarówno unijne, jak i w poszczególnych krajach, zmieniające się warunki, napięta sytuacja geopolityczna, a wreszcie kwestie bezpieczeństwa, sprawiają mniej doświadczonym uczestnikom rynku niemałe kłopoty.

Nowoczesne drukarki wspierają branżę kurierską

Branża logistyczna zmaga się w ostatnich latach z dużymi trudnościami, do których przede wszystkim należą: drastyczny wzrost cen materiałów opakowaniowych, paliwa i usług, zmiany przepisów prawnych w ramach Pakietu Mobilności, rosnące wymagania w sferze ekologicznej oraz zmieniające się trendy konsumenckie związane bezpośrednio z gwałtownym rozwojem e-commerce. W dzisiejszym świecie, by utrzymać się na rynku, firmy kurierskie stają w obliczu wyzwań związanych z poszukiwaniem oszczędności i rozwiązań w ramach zrównoważonego rozwoju przy jednoczesnej konieczności zwiększania wolumenu obsłużonych przesyłek. Wzrost kosztów i wolumenu przesyłek, który wynika m.in. z aktualnej sytuacji geopolitycznej i dynamicznego rozwoju e-commerce oraz rosnących oczekiwań klientów w zakresie szybkości dostawy sprawia, że oczywista wydaje się konieczność inwestycji w nowoczesne technologie zarówno w ramach zarządzania flotą pojazdów, magazynowania, jak i procesu przygotowania przesyłek do wysyłki.

Praktyczne aspekty i korzyści współpracy z dostawcą usług co-packingowych

Producenci decydują się zlecić co-packing operatorowi logistycznemu z różnych powodów. Ci mniejsi często nie mają wystarczających zasobów i przestrzeni, by zbudować lub rozbudować linię do pakowania. Duże przedsiębiorstwa, które rozwijają swoją produkcję, mogą natomiast potrzebować partnera, który częściowo odciąży je na ostatnim etapie przygotowania produktów do sprzedaży. Tak właśnie było w przypadku jednego z klientów FM Logistic, międzynarodowego koncernu produkującego słodycze i przekąski. Z powodu intensywnego rozwoju zasoby, którymi dysponował, okazały się niewystarczające.

Wydłużenie terminu płatności w wyniku opóźnienia w przesłaniu dokumentów przewozowych

Terminy płatności bywają kością niezgody między zlecającymi transport a przewoźnikami. W umowach mogą znaleźć się zapisy wskazujące na sytuacje, w których termin płatności zostanie przesunięty. Egzekwowanie ich może jednak nastręczać problemy i prowadzić do sporu z przewoźnikiem, który oczekuje zapłaty w czasie zgodnym z pierwotnymi zapisami zlecenia.

Firmy transportowe nie mogą sobie pozwolić na brak kontroli nad finansami

W transporcie przetrwają ci, którzy potrafią liczyć i nie boją się technologii – to zdanie coraz częściej i mocniej wybrzmiewa dzisiaj w branży. Dlaczego? Wszystko wskazuje na to, że ten rok może okazać się papierkiem lakmusowym dla polskiego sektora TSL i pokaże, w jaki sposób przewoźnicy do tej pory zarządzali swoim biznesem i czy robili to skutecznie. Bez względu na to, czy jesteś dzisiaj w grupie przedsiębiorstw, które walczą o przetrwanie czy Twoja firma ma się dobrze – warto wyposażyć się w dodatkową wiedzę na temat kilku nieoczywistych rozwiązań, generujących w firmie oszczędności. Wśród nich znajdują się technologie, jak TMS i telematyka, które odpowiednio użyte mogą zaważyć na sukcesie firmy. Co zatem warto zrobić i jakich narzędzi użyć, żeby usprawniać procesy a jednocześnie zmniejszać koszty?

Girteka podsumowuje pierwsze testy w pełni elektrycznego ciągnika z naczepą

W odpowiedzi na  wyzwania związane z ochroną środowiska branża logistyczna wciąż poszukuje zrównoważonych rozwiązań. Istotne jest tutaj wykorzystanie elektrycznych pojazdów ciężarowych wraz z naczepami. W ramach wspólnej inicjatywy, Girteka oraz Nestle, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse przeprowadziły pierwsze testy w pełni zelektryfikowanego zestawu ciężarowego – ciągnika z naczepą do realizacji dostaw na krótkich dystansach. Teraz firmy dzielą się swoimi wnioskami.

Przyszłość jest teraz: w jaki sposób magazyny adaptują się do rosnących wymagań rynku?

Rozwój technologii bez dwóch zdań wpływa już dzisiaj na wszystkie sektory gospodarki. Jeśli chodzi o logistykę, zastosowanie automatyzacji w systemach magazynowych i cyfryzacja w zarządzaniu stanowią kluczowe kierunki, które będą ją kształtować w najbliższej przyszłości. Magazyn przyszłości zintensyfikuje cyfryzację łańcucha dostaw, co poprawi koordynację jego poszczególnych faz, zwiększając tym samym elastyczność i umożliwiając lepsze zarządzanie wahaniami popytu. Co tak naprawdę kryje się pod pojęciem “magazynu przyszłości”?

Subskrybuj to źródło RSS