Zaloguj się

WIEDZA

Autotransportery i przewożenie pojazdów w praktyce

Rynek motoryzacyjny w Polsce nie zwalnia tempa. Tylko w pierwszym kwartale 2024 roku na drogi wyjechało ponad 551 tysięcy nowych samochodów osobowych, czyli o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeszcze szybciej rośnie segment premium, który urósł niemal o jedną piątą.[1] Te liczby to wskaźnik popytu i ważny sygnał dla logistyki - za rosnącą sprzedażą idzie równie dynamiczny wzrost odpowiedzialności za bezpieczny transport coraz cenniejszych ładunków. Jak uniknąć ryzyka, które dystrybutorów samochodowych może kosztować miliony? I jak zapanować nad procesem, w którym bezpieczeństwo zaczyna się na długo przed uruchomieniem silnika?

W TSL jest zawsze miejsce dla pracownika sezonowego

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata – to niemal połowa wszystkich zatrudnionych (52%), jak wynika z danych LeasingTeam Group. Najczęściej poszukiwani są magazynierzy, pakowacze, operatorzy wózków widłowych i pracownicy produkcji. Średnia stawka godzinowa brutto dla pracowników niewykwalifikowanych wzrosła do 31 zł, a dla wykwalifikowanych wynosi od 35 do 60 zł. Ale liczy się też tempo rekrutacji. Od ogłoszenia do zatrudnienia mija od zaledwie 2 do średnio 38 godzin. A dla co piątego pracownika sezon nie kończy się wraz z wakacjami – zostaje z firmą na stałe.

Efektywna logistyka wpływa na mniejszy ślad węglowy

W Holcim logistyka to coś więcej niż dostarczanie materiałów na czas. To świadome zarządzanie procesami, w którym każdy przejazd, każda tona surowca i każda decyzja transportowa mają znaczenie. Firma dąży do budowania modelu operacyjnego, który jednocześnie wspiera sprzedaż i aktywnie przyczynia się do zmniejszania wpływu na środowisko naturalne. Zrównoważona logistyka staje się kluczowym elementem strategii Holcim, odpowiadając zarówno na potrzeby klientów, jak i wyzwania klimatyczne.

Transport klimatyzatorów na chłodno

Coraz wcześniejsze fale upałów sprawiają, że Polacy już wiosną rozglądają się za sposobami na ochłodę – od klimatyzatorów, przez wentylatory, po przydomowe baseny. Ale zanim te produkty trafią do naszych domów, muszą pokonać długą i nie zawsze łatwą drogę logistyczną. Jak wyglądają kulisy ich transportu i co to oznacza dla konsumentów? Tłumaczy ekspert firmy Geis PL.

750 tys. robotów na etacie w Amazon

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

E-commerce w Chorwacji i Bułgarii kusi polskie sklepy online

W Europie rośnie gospodarczy nacjonalizm – konsumenci coraz chętniej wybierają lokalne produkty, wspierając rodzime marki. Ale są miejsca, gdzie jakość, cena i wygoda wciąż wygrywają z narodowym sentymentem. Chorwacja i Bułgaria to właśnie takie rynki – otwarte na zagraniczne e-sklepy, coraz bardziej cyfrowe i dynamicznie rozwijające się. Dla polskich marek to idealny moment, by postawić pierwszy krok w ekspansji cross-border i zbudować silną pozycję, zanim zrobi to konkurencja z Zachodu.

Jak przygotować spedycję na koniec papierowych faktur?

Niecały rok dzieli branżę transportowa od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w kwietniowym komunikacie, że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Masowa korespondencja wciąż istotna w dobie cyfryzacji

Choć cyfryzacja dynamicznie zmienia sposób komunikacji, a liczba przesyłek listowych ogółem maleje, są obszary, w których tradycyjna korespondencja pozostaje nieodzownym narzędziem komunikacji. Z danych niezależnego operatora pocztowego Speedmail wynika, że największe wolumeny nadal generują branże: bankowa, telekomunikacyjna i windykacyjna, gdzie papierowe listy wspierają skuteczność operacyjną i budowanie relacji z klientem.

Wymiana handlowa Polska-Szwajcaria, a branża TSL

Szwajcaria, choć geograficznie położona w sercu Europy, pozostaje krajem trzecim dla Unii Europejskiej w kontekście procedur celnych. – Każda wymiana handlowa wymaga pełnej odprawy eksportowej i importowej, co bezpośrednio wpływa na czas i koszty operacji logistycznych – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

MES vs. ERP vs. SCADA - jakie są różnice i jak te systemy współpracują?

W erze cyfrowej transformacji coraz więcej przedsiębiorstw produkcyjnych inwestuje w nowoczesne rozwiązania informatyczne, które zapewniają im kontrolę nad realizowanymi procesami oraz pozwalają skuteczniej zarządzać zasobami. Systemy MES, ERP i SCADA odgrywają w tym kontekście szczególną rolę – mimo tego, że każdy z nich pełni inne funkcje, wspólnie tworzą potężne narzędzie IT, efektywnie wspierające produkcję. W tym artykule wyjaśnimy nie tylko, czym są te systemy i jak wpływają na pracę zakładu, ale także powiemy, dlaczego ich integracja jest zdecydowanie warta rozważenia.

Subskrybuj to źródło RSS