Zaloguj się

WIEDZA

Zmiany w roli i funkcjonowaniu portów żeglugi śródlądowej w lądowo - morskich łańcuchach logistycznych

Rozwój globalnych łańcuchów dostaw, koncentrujący się na ogromnych, wciąż rosnących przepływach towarów, spowodował konieczność podjęcia badań w celu usprawnienia przepustowości i terminowości w tego typu sieciach. W wielu miejscach wydajność portów morskich nie może wzrosnąć, najczęściej z powodu ograniczonej powierzchni, dlatego możliwość przesunięcia niektórych funkcji do portów śródlądowych stała się elementem nowych strategii wielu operatorów logistycznych. Przeniesienie niektórych funkcji logistycznych do portów śródlądowych spowodowało ich rozwój, rozbudowę i przekształcenie w nowoczesne terminale, działające w oparciu o żeglugę śródlądową.

Transformacja cyfrowa w modelach biznesu usługodawców logistycznych

Współczesne środowisko biznesowe opiera się na ostrej rywalizacji, dlatego też usługodawcy logistyczni weryfikują swoje tradycyjne modele biznesowe, poszukując możliwości wprowadzenia innowacji. Innowacje, zwłaszcza technologiczne, postrzegane są jako główna determinanta rozwoju usługodawców mająca wpływ na ich konkurencyjność (podnoszenie konkurencyjności), pozwalając wyróżnić się im na rynku, równocześnie pomagając ukierunkować działalność usługową na klienta, często zindywidualizowanego. Aby osiągnąć sukces, usługodawcy logistyczni muszą doskonale radzić sobie w warunkach rosnącej złożoności i niepewności, skutecznie dążyć do doskonałości operacyjnej oraz stale podnosić jakość zarządzania. Obecnie wykorzystywane technologie informatyczne oferują znaczny potencjał optymalizacji procesów biznesowych, prowadząc do tzw. cyfrowej transformacji modeli biznesowych.

Analiza możliwości wdrożenia wybranych technik Lean Management w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Metoda Lean Management jest koncepcją zarządzania przedsiębiorstwem, mająca na celu zaadaptowanie go do panujących na rynku warunków oraz sprostanie wciąż zwiększającej się konkurencyjności. Wykorzystuje ona wiedzę z zakresu logistyki, zarządzania produkcją oraz inżynierii produkcji.
Inspiracją do wprowadzenia narzędzi Lean Management dla polskich przedsiębiorców mogą być zarówno europejskie, jak i światowe firmy korzystające z nich z powodzeniem i odnoszące sukcesy. Korzyści płynące z poprawnego wprowadzenia wybranych metod są wielopłaszczyznowe. Trzeba mieć jednak świadomość, że proces wdrażania Lean Management jest wieloetapowy - wymaga analizy badanego obiektu, opracowania koncepcji zmian i ich harmonogramu, a także zaangażowania całego personelu.

Bariery i korzyści wynikające z wdrożenia narzędzi systemu zarządzania środowiskowego przez operatorów logistycznych

Przez wiele lat systemy zarządzania środowiskowego, jako narzędzia minimalizacji negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne, były popularne głównie w firmach produkcyjnych, które wywierają zdecydowanie największy wpływ na otoczenie. Rosnąca konsumpcja, a co za tym idzie wzrost ilości przewożonych towarów - szczególnie transportem drogowym - powoduje, że negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne jest coraz bardziej widoczny. Świadomość ekologiczna społeczeństwa i coraz większa uwaga przywiązywana do działania zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju wymusiła na operatorach logistycznych zmianę podejścia do jakości świadczonych usług i konkurencji na rynku. Bardzo istotnym elementem walki o klienta, poza ceną i niezawodnością, staje się wizerunek firmy w kontekście działania z poszanowaniem środowiska naturalnego. W konsekwencji najwięksi operatorzy logistyczni coraz częściej sięgają po narzędzia systemu zarządzania środowiskowego, aby kontrolować i minimalizować negatywne oddziaływanie na środowisko oraz poprawić wizerunek firmy w oczach klientów i partnerów biznesowych.

Relacje z dostawcami na miarę XXI wieku

Każdego dnia menedżerowie odpowiedzialni za proces zakupów i zarządzanie dostawcami stają przed ważnymi decyzjami, których podejmowanie utrudniają wzrastające w ostatnich latach ryzyko i niepewność. Erę turbulencji, którą rozpoczął wiek XXI, charakteryzuje silna dynamika zmian w otoczeniu łańcuchów dostaw, charakteryzujących się na ogół dużą gwałtownością oraz nierzadko znaczącym wpływem na wyniki firm. W warunkach rynkowej niestabilności, przedsiębiorstwa coraz częściej zainteresowane są budowaniem elastycznych łańcuchów dostaw (ang. flexible supply chain), które posiadają zdolność do skutecznego odpowiadania na trudne do przewidzenia zmiany w dostawach, popycie i produktach oraz na tak zwane zdarzenia biznesowe. Jednocześnie, firmy deklarują, że kluczem do tego sukcesu są szybko reagujący dostawcy.

Rozwiązania innowacyjne ważnym elementem rozwoju transportu kolejowego

Oczekiwania klientów oraz nowe technologie powodują, iż procesy logistyczne stają się coraz bardziej złożone. Innym powodem tej sytuacji może być coraz większy podział pracy, który z kolei prowadzi do większego zróżnicowania uczestników procesu i przez to do większej wzajemnej zależności pojedynczych procesów, przenikających nie tylko między firmami i systemami, ale też przez granice państw i kontynentów. Duże firmy logistyczne będące organizatorami łańcuchów dostaw dla przedsiębiorstw o światowym zasięgu, współpracują z setkami podwykonawców czy też firm outsourcingowych, zarządzają coraz bardziej rozbudowaną siecią partnerów systemowych. Rozwiązaniem jest daleko idąca współpraca i standaryzacja procesów.

Procesy zarządzania zintegrowanym łańcuchem dostaw (wybrane zagadnienia)

Rozwój technologii informatycznych spowodował, że wymiana informacji pomiędzy partnerami w łańcuchu dostaw jest szybka i prosta, zatem możliwa stała się szybka reakcja na zmiany zachodzące na rynku przy utrzymaniu niższego poziomu zapasów i przy mniejszym ryzyku strat z tytułu produkcji niepożądanych przez rynek produktów.

Ekonomiczne aspekty ochrony morsko-lądowych łańcuchów dostaw

Procesy tworzenia oraz rozwoju globalnych łańcuchów dostaw, szczególnie w okresie ostatnich dwóch dekad determinowało wiele czynników o złożonej naturze. Wśród podstawowych można wyróżnić takie, jak: dynamiczny rozwój zarówno produkcji jak i handlu w skali globalnej; wzrost konkurencji zarówno kosztowej, jak i jakościowej, będący konsekwencją postępującej deregulacji oraz liberalizacji handlu; wzrost znaczenia logistyki; wzrost produktywności zasobów oraz efektywności gospodarowania kosztami; postępująca w skali globalnej standaryzacja i normalizacja procesów techniczno-technologicznych oraz produktów, certyfikacja oraz ujednolicanie różnego typu procedur handlowych i transportowych; zjawisko skracania cyklu życia produktów.

Wyznaczniki projektowania zarządzania logistyką w organizacjach

Sięganie po rozwiązania logistyczne dla wspierania procesów zarządzania podmiotami – zarówno gospodarczymi, jak i ze sfery pozagospodarczej – staje się coraz bardziej powszechne, gdyż opinie o skuteczności rozwiązań opartych o zarządzanie logistyczne stają się powszechnie znane i udokumentowane. Niezależnie od tego, rozszerza się zakres stosowania logistyki. Próby aplikowania jej rozwiązań obserwujemy zarówno w sferze usług niematerialnych (jakkolwiek by to dziwnie nie brzmiało), jak też w obszarze podmiotów sektora publicznego. Można tu zadać pytanie o zakres stosowania logistyki – odpowiedź jest stosunkowo prosta – im więcej skutków (rezultatów działań) zależy od wsparcia logistycznego, tym większy jest zakres zarządzania logistycznego. Dlatego, jeżeli uznamy, że skuteczność funkcjonowania tych jednostek jest zależna w określonym zakresie od sprawności przepływów materiałowych, wówczas decyzja o nadaniu logistyce odpowiedniej rangi i wmontowaniu jej w strukturę organizacyjną organizacji staje się decyzją o charakterze strategicznym.

Raport o stanie odżywienia i sposobie żywienia kierowców zawodowych

Z przeprowadzonych w ostatnich dwóch latach akcji profilaktycznych wynika, iż stan zdrowia kierowców zawodowych znacząco się pogarsza, co przedstawia ostatni "Raport na temat stanu odżywienia i sposobu żywienia kierowców samochodów ciężarowych". Dane zgromadzone zostały przez Fundację Truckers Life podczas mobilnych badań Truckers Lab, a opracowane i przeanalizowane przez Koło Naukowe Dietetyków z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Wyniki są alarmujące.

Subskrybuj to źródło RSS