Zaloguj się

WIEDZA

Wydłużenie terminu płatności w wyniku opóźnienia w przesłaniu dokumentów przewozowych

Terminy płatności bywają kością niezgody między zlecającymi transport a przewoźnikami. W umowach mogą znaleźć się zapisy wskazujące na sytuacje, w których termin płatności zostanie przesunięty. Egzekwowanie ich może jednak nastręczać problemy i prowadzić do sporu z przewoźnikiem, który oczekuje zapłaty w czasie zgodnym z pierwotnymi zapisami zlecenia.

Nowoczesne drukarki wspierają branżę kurierską

Branża logistyczna zmaga się w ostatnich latach z dużymi trudnościami, do których przede wszystkim należą: drastyczny wzrost cen materiałów opakowaniowych, paliwa i usług, zmiany przepisów prawnych w ramach Pakietu Mobilności, rosnące wymagania w sferze ekologicznej oraz zmieniające się trendy konsumenckie związane bezpośrednio z gwałtownym rozwojem e-commerce. W dzisiejszym świecie, by utrzymać się na rynku, firmy kurierskie stają w obliczu wyzwań związanych z poszukiwaniem oszczędności i rozwiązań w ramach zrównoważonego rozwoju przy jednoczesnej konieczności zwiększania wolumenu obsłużonych przesyłek. Wzrost kosztów i wolumenu przesyłek, który wynika m.in. z aktualnej sytuacji geopolitycznej i dynamicznego rozwoju e-commerce oraz rosnących oczekiwań klientów w zakresie szybkości dostawy sprawia, że oczywista wydaje się konieczność inwestycji w nowoczesne technologie zarówno w ramach zarządzania flotą pojazdów, magazynowania, jak i procesu przygotowania przesyłek do wysyłki.

Firmy transportowe nie mogą sobie pozwolić na brak kontroli nad finansami

W transporcie przetrwają ci, którzy potrafią liczyć i nie boją się technologii – to zdanie coraz częściej i mocniej wybrzmiewa dzisiaj w branży. Dlaczego? Wszystko wskazuje na to, że ten rok może okazać się papierkiem lakmusowym dla polskiego sektora TSL i pokaże, w jaki sposób przewoźnicy do tej pory zarządzali swoim biznesem i czy robili to skutecznie. Bez względu na to, czy jesteś dzisiaj w grupie przedsiębiorstw, które walczą o przetrwanie czy Twoja firma ma się dobrze – warto wyposażyć się w dodatkową wiedzę na temat kilku nieoczywistych rozwiązań, generujących w firmie oszczędności. Wśród nich znajdują się technologie, jak TMS i telematyka, które odpowiednio użyte mogą zaważyć na sukcesie firmy. Co zatem warto zrobić i jakich narzędzi użyć, żeby usprawniać procesy a jednocześnie zmniejszać koszty?

Girteka podsumowuje pierwsze testy w pełni elektrycznego ciągnika z naczepą

W odpowiedzi na  wyzwania związane z ochroną środowiska branża logistyczna wciąż poszukuje zrównoważonych rozwiązań. Istotne jest tutaj wykorzystanie elektrycznych pojazdów ciężarowych wraz z naczepami. W ramach wspólnej inicjatywy, Girteka oraz Nestle, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse przeprowadziły pierwsze testy w pełni zelektryfikowanego zestawu ciężarowego – ciągnika z naczepą do realizacji dostaw na krótkich dystansach. Teraz firmy dzielą się swoimi wnioskami.

Przyszłość jest teraz: w jaki sposób magazyny adaptują się do rosnących wymagań rynku?

Rozwój technologii bez dwóch zdań wpływa już dzisiaj na wszystkie sektory gospodarki. Jeśli chodzi o logistykę, zastosowanie automatyzacji w systemach magazynowych i cyfryzacja w zarządzaniu stanowią kluczowe kierunki, które będą ją kształtować w najbliższej przyszłości. Magazyn przyszłości zintensyfikuje cyfryzację łańcucha dostaw, co poprawi koordynację jego poszczególnych faz, zwiększając tym samym elastyczność i umożliwiając lepsze zarządzanie wahaniami popytu. Co tak naprawdę kryje się pod pojęciem “magazynu przyszłości”?

Cyberbezpieczeństwo w TSL to priorytet

Branża TSL jest sektorem infrastruktury krytycznej o kluczowym znaczeniu dla gospodarki i bezpieczeństwa międzynarodowego. Choć nowoczesne technologie pomogły w automatyzacji i optymalizacji operacji transportowych, równocześnie zwiększyły jego podatność na cyberataki. Cyberprzestępcy atakują sektor transportu ze względu na skalę jego powiązań, zależności od technologii i cennych danych, które przechowuje.

Kiedy kara umowna za przeładunek jest skuteczna?

Zlecenia transportowe bywają naszpikowane karami umownymi, których nakładanie nie zawsze jest uzasadnione. Jednym z argumentów może być fakt, że niektóre dodatkowe obowiązki wyznaczone w umowie są niemożliwe do spełnienia. Właśnie ta przesłanka stała się podstawą rozstrzygnięcia w postaci wyroku podważającego skuteczność kary umownej za przeładunek. 

Czy dekarbonizacja i ESG są dla logistyki błękitnym oceanem?

Nawet 15% przychodów pochodzących z globalnej logistyki może za 6 lat należeć do zielonych operatorów, co oznacza rynek usług o wartości 350 mld dol. Firmy odczuwają jednak obciążenie generowane przez kosztowne strategie dekarbonizacyjne i ESG. Problemów nie brakuje, ale motywacja do kontynuowania zrównoważonego kierunku pozostaje wysoka.

Subskrybuj to źródło RSS