Zaloguj się

WIEDZA

CMR a koszty przeładowanego pojazdu

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Kto zastąpił ukraińskich kierowców w Polsce?

Jeszcze w 2022 r. w obrocie prawnym ważnych było ponad 127 tys. świadectw ukraińskich kierowców. W 2023 r. nastąpił wyraźny spadek, będący początkiem nowego trendu. Na koniec 2024 r. liczba ukraińskich kierowców w Polsce spadła aż o 40 proc., w porównaniu z końcem 2022 r. Na ich miejsce wskoczyły inne nacje. Wzrost w przypadku niektórych jest spektakularny – o 96, a nawet, ponad 1100 proc. 

Skala globalnego transportu w branży automotive

Branża motoryzacyjna w Polsce, odpowiadająca za 8% PKB[1], stanowi jedną z największych gałęzi gospodarki, w której zatrudnionych jest ponad 201 tys. osób przy produkcji a 125 tys. w handlu pojazdami osobowymi[2]. W 2024 r. sektor ten stanął przed wieloma wyzwaniami, ale widoczne były również oznaki wzrostu i adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych.

Powstają kolejne magazyny, a dziura kadrowa rośnie

W 2024 r. powierzchnia magazynowa w Polsce osiągnęła rekordowe 34,7 mln m² i w trzy lata wzrosła o ponad 40%, wynika z raportu Real Estate Digital Data. Choć sektor TSL dynamicznie się rozwija, to rośnie też zagrożenie, które może go sparaliżować – brak pracowników. Według analiz Grupy Progres, aż 74% polskich firm boryka się z trudnościami w rekrutacji kandydatów do prostych, powtarzalnych zadań, co w dużej mierze dotyczy sektora logistyki i magazynowania. Jeśli sytuacja się nie poprawi, pustostany będą oznaczać nie tylko puste hale, ale i brak personelu do ich obsługi. To z pewnością nie poprawi nastojów przedsiębiorców, z którymi bywa różnie. W lutym 2025 r. negatywne nastroje gospodarcze w transporcie i logistyce odnotowano już w 9 województwach. W 7 kolejnych sytuacja była bardziej optymistyczna.

Wzrost liczby rejestracji autobusów elektrycznych

W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 2301 nowych minibusów i autobusów (19% z nich wyposażone było w napęd alternatywny). Odnotowano znaczący wzrost liczby rejestracji minibusów w porównaniu z 2023 r., ale autobusów miejskich przybyło mniej (o 28,2%). W tym roku autobusów obsługujących komunikację w miastach będzie prawdopodobnie więcej. Pomóc w tym mogą wchodzące w życie przepisy nakazujące modernizację taboru.

ESG a opłacalność nieruchomości komercyjnych

Już nie tylko dogodna lokalizacja czy zasobność portfela potencjalnych klientów, ale w coraz większym stopniu efektywność energetyczna oraz przestrzeganie standardów ESG wpływają na kondycję nieruchomości komercyjnych. W tej branży zrównoważony rozwój to nie slogan, ale konieczność (kosztowna) zapewnienia komfortu milionom Polaków odwiedzających każdego miesiąca polskie centra handlowe, pracującym w biurowcach czy halach magazynowych - wynika z raportu „ESG dla nieruchomości komercyjnych 2.0. Wybrane zagadnienia i praktyki”.

Droga do sukcesu kobiet w logistyce

Logistyka to dynamiczna układanka – pełna wyzwań, szybkich decyzji i nieustannej współpracy. Choć często postrzegana jako branża męska, w rzeczywistości sukces w tej dziedzinie zależy od różnorodności kompetencji i stylów zarządzania. Z okazji Dnia Kobiet, przedstawiamy rozmowę z Magdaleną Jamroziak – HR Manager o tym, jak kobiety i mężczyźni w logistyce uzupełniają się, jakie wyzwania czekają w branży na kobiety i co zrobić, by więcej kobiet sięgało po awanse.

Kobietom trudniej jest prowadzić własny biznes niż mężczyznom

Kobiety zarządzające mikro, małymi i średnimi firmami w Polsce częściej poświęcają mniej czasu na sprawy zawodowe niż mężczyźni. Co drugi przedsiębiorca pracuje średnio 10-11 godzin, tyle w pracy spędza co trzecia przedsiębiorczyni, wynika z najnowszego raportu EFL „Jak odpoczywają polskie przedsiębiorczynie. Pod lupą”. W opinii 8 na 10 respondentów kobietom trudniej jest prowadzić własny biznes niż mężczyznom. Zdecydowanie bardziej zgadzają się z tą tezą kobiety (87%) niż mężczyźni (77%). Może to wynikać z faktu, że połączenie ról właścicielki firmy i rodzica jest trudniejszym zadaniem dla kobiet niż mężczyzn. Uważa tak aż 91% zapytanych przedsiębiorczyń i 77% przedsiębiorców. Stąd może nie dziwić kolejny wniosek z badania EFL, że większość liderek (62%) narzeka na brak wolnego czasu.

5 kluczowych trendów w logistyce na 2025 rok – na co warto się przygotować?

Dużym wyzwaniem branży logistyki w roku 2025 będzie konieczność dostosowania procesów transportowych do standardów zrównoważonego rozwoju, ale to z pewnością niejedyny czynnik, na który należy zwrócić szczególną uwagę. Aktualne prognozy wskazują, że największy sukces odnotują te przedsiębiorstwa, które zdołają utrzymać i rozbudować swoje sieci kontaktów, gwarantując tym samym elastyczność i kompleksowość usług.

Nielegalne praktyki wynagradzania w transporcie

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP, aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem.[1] Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami.[2] Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej – od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Subskrybuj to źródło RSS