Zaloguj się

WIEDZA

Postępowanie badawcze w rozwiązywaniu problemów ekonomiki transportu lotniczego

Transport lotniczy jest przedmiotem badań i analiz różnych dyscyplin naukowych. Dążąc do rozwiązania problemów transportu, dokonuje się syntezy wiedzy z tych obszarów, stawiając cele i hipotezy, przyjmując właściwy tok postępowania badawczego dla ich udowodnienia lub zaprzeczenia. Problemy ekonomiki transportu lotniczego skupiają się między innymi na: zasadach transportowego rachunku ekonomicznego, kształtowaniu cen za przewozy i przeładunki, programowaniu, a także planowaniu rozwoju sieci transportowych oraz kształtowaniu systemów finansowania transportu.

Modele referencyjne wybranych mechanizmów koordynacji działań w łańcuchu dostaw

Koordynacja działań w systemach złożonych, jak łańcuchy i sieci dostaw, nabiera istotnego znaczenia. Łańcuch dostaw to zbiór powiązanych ze sobą biznesowo przedsiębiorstw, które tworzą metastrukturę o charakterze systemowym, w której elementy (przedsiębiorstwa) pozostają w stanie silnych interakcji. Przebiegają one między elementami należącymi do różnych i często niedopasowanych organizacji. Taki system rozumieć można jako system wieloagentowy (składający się z wielu aktorów o dużej różnorodności). Stąd potrzeba działań polegających na koordynacji działań.

Wydajny magazyn bez opóźnień i przestojów

Jednym z podstawowych elementów dobrze działającego przedsiębiorstwa jest wydajnie pracujący magazyn, który realizuje zadania bez opóźnień i przestojów. W małych magazynach, z niewielką ilością dziennych dyspozycji, zadowalająca wydajność pracy może zostać osiągnięta bez większych zmian w procesach, np. poprzez odpowiednią organizację struktury magazynu. W przypadku większych przedsiębiorstw optymalizacja procesów jest kluczowa dla szybkiej, wydajnej i bezproblemowej pracy magazynu.

Z etykietą

Analiza transportu na przykładzie Przedsiębiorstwa X

W obecnych warunkach gospodarowania bardzo ważnym aspektem działalności przedsiębiorstw jest transport, który jako sfera odpowiedzialna za przepływ towarów pomiędzy producentem a finalnym konsumentem, wpływa zarówno na jakość obsługi i kontakty z klientami, jakość produktów i usług, jak i poziom kosztów, jakie ponosi przedsiębiorstwo. Transport, który waży na funkcjonowaniu wielu obszarów działalności przedsiębiorstwa, powinien być zaplanowany i zorganizowany w taki sposób, który pozwoli na dostarczenie produktów klientowi finalnemu, przynosząc zyski podmiotowi realizującemu usługę transportową. Optymalizacja rozwiązań w obszarze transportu i kosztów z nimi związanych jest przy tym zagadnieniem warunkowanym poznaniem całokształtu funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Projektowanie architektoniczno-budowlane centrów logistycznych

Projektowanie architektoniczno-budowlane centrów logistycznych wymaga specyficznego podejścia i niekiedy zastosowania oryginalnych rozwiązań. Podstawową sprawą jest zapewnienie jak największej ilości miejsca do składowania towarów lub przesyłek kurierskich, w zależności od rodzaju obiektu logistycznego (wyraźnie można rozgraniczyć podział na centra logistyczne dla sklepów wielkopowierzchniowych oraz centra dla firm kurierskich). Drugim równie ważnym zagadnieniem jest zorganizowanie odpowiedniego transportu wewnętrznego w całym budynku z naciskiem na maksymalne usprawnienie podawania załadowywanego lub rozładowywanego towaru, aby czas tych czynności był jak najkrótszy. Jednakże bryła budynku powinna obejmować również wszelkie pomieszczenia związane z jego obsługą, w tym zaplecze socjalne dla pracowników, biura, pomieszczenia dla instalacji (np. kotłownie).

EMAS jako narzędzie implementacji zrównoważonej produkcji

Postęp cywilizacyjny jest oczekiwanym rezultatem działań ludzkich. To dzięki twórczym zdolnościom człowieka powstają innowacyjne produkty i rozwiązania w różnych dziedzinach życia. Rozwój jest rozumiany jako zmiana jakościowa, której celem jest doskonalenie prowadzenia działalności i produktów z nią związanych. W procesach (podstawowych) wraz z oczekiwanymi produktami "powstają" niechciane emisje, które przy nieodpowiednim zagospodarowaniu mogą powodować niekorzystne zmiany w środowisku. Poszukując rozwiązań tego problemu wdraża się różne koncepcje, które zapobiegają nadmiernemu zanieczyszczeniu lub degradacji środowiska.

Znaczenie koncepcji CSR w zarządzaniu logistycznym

Analiza rozwoju teorii i praktyki zarządzania logistycznego w ramach poszczególnych obszarów działalności człowieka pozwala na zidentyfikowanie aktualnie obserwowanych zmian w podejściu do logistyki. Zmiany te koncentrują się na orientacji nie tylko na sferę gospodarczą związaną z nieustanną redukcją kosztów logistycznych, skracaniem kanałów dystrybucji i optymalizowaniem przepływów materialnych i informacji, ale także zastosowaniem działań ze sfery usług społecznych, które mają służyć poprawie jakości życia i ukierunkowane są głownie na redukcję negatywnych skutków logistyki.

Raport Cushman & Wakefield - The Changing Face of Distribution: The Shape of Things to Come

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield opublikowała w 2019 roku raport "The Changing Face of Distribution: The Shape of Things to Come" poświęcony obecnym i przewidywanym w najbliższych latach kluczowym korytarzom logistycznym i transportowym, które powstaną do 2030 roku i będą wspierały rozwój branży logistycznej w Europie. Z raportu wynika, że główny korytarz dystrybucyjny Europy, ciągnący się od krajów Beneluksu do północnych Włoch (zwany "Blue Banana" ze względu na jego charakterystyczny kształt), przekształcił się w kilka korytarzy w odpowiedzi na poszerzenie UE i pojawienie się nowych autostrad.

Znaczenie logistyki w marketingowym zarządzaniu przedsiębiorstwem handlowym

Przedsiębiorstwo jest złożonym tworem, funkcjonującym zarówno w systemie wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Jego nadrzędnym celem jest generowanie zysku, co powoduje duże i ciągle rosnące znaczenie logistyki w obu systemach. Szczególnym rodzajem przedsiębiorstwa jest przedsiębiorstwo handlowe. Zakres jego działalności jest związany z zawodowym pośredniczeniem w wymianie towarowo-pieniężnej między oferentami masy handlowej reprezentującymi podaż a jej nabywcami reprezentującymi popyt.

Mapowanie strumienia wartości jako narzędzie diagnozy procesów zarządzania miejską infrastrukturą transportową

Wśród problemów, które mogą decydować o możliwościach ściślejszej współpracy, a tym samym o lepszym niż dotąd zaspokajaniu potrzeb użytkowników miejskiej infrastruktury transportowej bardzo istotne miejsce zajmuje sprawny przepływ informacji między wszystkimi uczestnikami procesów transportu i komunikacji w ramach miasta. Porządkowanie logistyczne bardzo różnych natężeniowo i rodzajowo przepływów osobowych i materiałowych w granicach miastach wymaga stosowania rozwiązań, które muszą koordynować procesy realizowane w różnych ośrodkach zarządczych.

Subskrybuj to źródło RSS