Zaloguj się

EKSPERT RADZI

Strajki we Francji - możliwość zwolnienia przewoźnika z odpowiedzialności za opóźnienia Polecamy!

Podczas realizacji międzynarodowego przewozu towarów z miejscem dostawy we Francji, kierowca został zatrzymany przez blokadę drogową w ramach akcji protestacyjnej na jednej z autostrad. Zatrzymanie pojazdu nastąpiło w sposób nagły, niedający się przewidzieć. Skutkiem postoju było jednodniowe opóźnienie na miejscu załadunku, przez co zleceniodawca chce obciążyć Przewoźnika kwotą 10.000 euro. Jednocześnie kierowca przekroczył przewidziany czas pracy, co zostało odnotowanie w tachografie zamontowanym w pojeździe. Czy w takiej sytuacji Przewoźnik jest zobowiązany do zapłaty kwoty we wskazanej wyżej wysokości oraz czy istnieje ryzyko nałożenia mandatu przez odpowiednią inspekcję drogową w zakresie przekroczenia czasu pracy przez kierowcę?

Termin przedawnienia kosztów windykacji oraz rodzaje odsetek Polecamy!

Zleceniodawca otrzymał notę na równowartość 40 euro za opóźnienie w transakcjach handlowych. Tymczasem faktura została opłacona na czas, zgodnie z terminem otrzymania (jeszcze w zeszłym roku), stąd zamierza ją zignorować. Jaki jest okres przedawnienia w przypadku takiej wierzytelności? Czy mimo postanowień zlecenia, które przewoźnik podpisuje (termin 60 dniowy), nadal możemy otrzymać notę z tytułu 30 dni? Kiedy można wystawiać notę na koszty windykacji?

Czy można potrącić mandat z pensji kierowcy? Polecamy!

Przewoźnik ma problem z kierowcami, którzy często porzucają pracę, nie rozliczając się np. z mandatów. Do firmy przychodzą mandaty z Włoch, Niemiec i Francji związane z przekroczeniem prędkości pojazdów Przewoźnika. Czy firma może obciążyć kierowców kwotami z mandatów? Czy może potrącić koszty z ich pensji? Ile jest na to czasu?

Kto ponosi odpowiedzialność za zabrudzenie naczepy? Polecamy!

Przewoźnik realizował przewóz maszyny rolniczej z Wielkiej Brytanii do Polski. Maszyna została zabezpieczona w sposób prawidłowy i dostarczona zgodnie z ustaleniami do odbiorcy. Przy rozładunku okazało się, że podczas przewozu z maszyny wyciekł olej hydrauliczny, który spowodował zabrudzenie przestrzeni ładunkowej. Powyższa sytuacja skutkowała brakiem możliwości załadowania kolejnego towaru oraz koniecznością umycia naczepy, co z kolei wiązało się z dodatkowymi kosztami po stronie przewoźnika. Czy w takiej sytuacji przewoźnik może żądać od nadawcy zwrotu kosztów mycia/wymiany podłogi w naczepie oraz zwrotu utraconej kwoty w wysokości całego frachtu?

Odpowiedzialność przewoźnika za przekroczenie czasu pracy kierowcy w porze nocnej Polecamy!

W związku z realizacją zawartych kontraktów, zatrudnieni przez pewną firmę kierowcy wykonują część swojej pracy w nocy tj. od godziny 16:00 jednego dnia do godziny 3:00 dnia następnego. Czy mając na uwadze ostatnią nowelizację ustawy o transporcie drogowym mogą bez przeszkód realizować powyższe przewozy? Dodatkowo trzeba nadmienić, że w regulaminie pracy firma ma zapisane, że praca w porze nocnej to praca pomiędzy godziną 00:00 a godziną 4:00.

Legalizacja dokumentów i sprzedaż towarów w Uzbekistanie Polecamy!

Firma produkcyjna rozpoczęła sprzedaż towarów z Polski do klienta w Uzbekistanie. Sprzedaż towaru firmy jest dokonywana przez spółkę brytyjską, która jest także faktycznym właścicielem towaru produkowanego przez wspomniana firmę, natomiast sama dostawa dokonywana jest z magazynu dystrybucyjnego w Polsce. Przy pierwszej dostawie reprezentująca firmę agencja celna wystawiła deklarację eksportową wraz z Certyfikatem pochodzenia. Towar jednak nie został odprawiony ze względu na brak dodatkowych dokumentów sprzedażowych, wymaganych przez urząd celny w Uzbekistanie: faktury i tzw. "delivery note", zalegalizowanych przez właściwą izbę handlową. Na czym polega legalizacja dokumentów oraz gdzie i w jakiej instytucji powinno się ją dokonać?

0% VAT w transporcie międzynarodowym a dokumentacja Polecamy!

Jakie dokumenty musi posiadać firma transportowo - spedycyjna, aby na fakturze sprzedażowej zastosować stawkę  VAT 0%  przy usłudze transportowej  towaru z Rosji  do Polski? Co zrobić w sytuacji, gdy firma sprzedaje usługę transportową na tej trasie i jaką stawkę powinien zastosować przewoźnik?

Odpowiedzialność nadawcy wobec przewoźnika za anulowanie zlecenia Polecamy!

Korzystanie z giełd transportowych jako pośrednictwa do zawarcia umowy przewozu w ruchu międzynarodowym niesie ze sobą potencjalne ryzyko: zdarza się, że zleceniodawca krótko przed terminem załadunku informuje, że ładunek nie jest dostępny i nie dojdzie do realizacji kontraktu. Czy w takiej sytuacji firma transportowa może żądać od drugiej strony umowy stosownego odszkodowania za utratę zysku, który pojawiłby się, gdyby doszło do wykonania zlecenia?

Ubezpieczenie OCP czy cargo? Polecamy!

Pewna firma otrzymała propozycję transportu maszyn wartych 4 miliony Euro na trasie z Francji do Polski. Wartość maszyn przekracza wysokość ubezpieczenia firmy, a także ubezpieczenia większości przewoźników. Firma planuje zrobić ofertowanie, ale chce mieć pełne zabezpieczenie na wypadek nieprzewidzianego zdarzenia. Jakie ubezpieczenie będzie potrzebne w takim przypadku – odpowiedzialności cywilnej przewoźnika (OCP) czy ubezpieczenie cargo?

Czy kierowca może częściowo wykorzystać odpoczynek na promie? Polecamy!

Przewoźnik, którego kierowcy wykonują przewozy do Wielkiej Brytanii chciałby zwiększyć efektywność wykorzystania czasu pracy kierowców. W tym celu chciałby zaliczyć czas w oczekiwaniu kierowców na prom, na promie oraz po zjeździe z promu jako jedną pauzę dzienną regularną bądź skróconą. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe?

Subskrybuj to źródło RSS